Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 1/A]kärnfysik

jocke48
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

[FY 1/A]kärnfysik

Hej!

Vid alfasönderfallet av 238/92U sker en massminskning. I stort sett hela den energi som frigörs blir till rörelseenergi hos alfapartikeln.

a) Skriv en formel för sönderfallet.
Svar: 238/92U bildas genom alfasönderfallet till 234/90Th+4/2He+energi

b)Beräkna massdefekten:
Svar: 0,004584 u

c)Beräkna den rörelseenergin som alfapartikeln får.
Det är här som det tar stopp! Har försökt att läsa mig till rätt svar i min bok men hittar inte hur man skall räkna ut rörelseenergin?!

Vore tacksam om någon som vet hur man räknar ut rörelseenergin som alfapartikeln får kunde hjälpa till smile

Tack på förhand!

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [FY 1/A]kärnfysik

Rörelseenergin = LaTeX ekvation(om inte hastigheten är så stor att man måste räkna relativistiskt)

Senast redigerat av Smaragdalena (2016-12-17 21:39)

mdp
Medlem

Registrerad: 2011-08-12

Den frigjorda energin är E = mc^2, där m är massdefekten och c ljushastigheten. Kom ihåg att räkna om massan från u till kg.

jocke48
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Tack så jätte mycket! Nu förstår jag och kunde räkna ut rätt svar.
Ni är grymma!

Sidfot