Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B] Kaströrelse

Programmma
Medlem

Registrerad: 2016-04-28

[FY 2/B] Kaströrelse

Vid en frispark sparkas en fotboll iväg så att hastighetens horisontella komposant är 10 m/s. Den vertikala komposanten är 7 m/s. När den träffar marken har bollen en fart som är

A 3 m/s
B 7 m/s
C 10 m/s
D 12 m/s
E 17 m/s

Jag tror att man måste använda

y=v0*sina*t-(gt^2)/2 när y=0

Men, hur kan jag räkna det om vi vet inte startvinkel och tid?? Rätt svar är D

Senast redigerat av Programmma (2016-12-17 20:39)

Programmma
Medlem

Re: [FY 2/B] Kaströrelse

Jag har fråga till

En elektron lämnar ”elektronkanonen” i en datorskärm horisontellt med en hastighet av 1,6 · 10^6 m/s. Skärmen befinner sig 32 cm från kanonens slut.  Hur långt kommer elektronen att sänka sig vertikalt innan den träffar skärmen?

Hur måste man räkna här??
Jag försöker att räkna med formeln a = v^2/r

eller

v= 2pir/T

men jag får ingen svar...

Senast redigerat av Programmma (2016-12-18 00:07)

mdp
Medlem

Registrerad: 2011-08-12

Den första uppgiften är lättast att lösa med regeln om bevarad mekanisk energi (slarvigt kallad "energiprincipen"). När bollen träffar marken kommer den ha lika stor rörelseenergi som när den lämnade marken, alltså sqrt(10^2+7^2) = 12.2 m/s.

Du kan förstås använda dig av kaströrelseformeln för att bestämma tiden för luftfärden och in den tiden i formeln för den vertikala hastigheten vy = v0 sin a -gt, men det är en onödig omväg (och du kommer ändå bara komma fram till att hastigheten är -7 m/s i y-led).

Den andra uppgiften verkar vara en vanlig kaströrelseuppgift, men med väldigt mycket högre starthastighet än vanligt. Bli inte förvånad om du får en väldigt väldigt liten sträcka som elektronen sjunker med.

Du vet hastigheten och sträckan i x-led och kan därmed beräkna tiden för kaströrelsen. Sen kan du sätta in tiden i formeln för y-positionen (med kastvinkel noll grader, dvs hela "v0 sin a*t"-termen försvinner.

Formlerna som du har föreslagit att använda har med cirkelrörelse att göra. Du borde direkt kunna se att de inte går att använda här, eftersom du varken har någon radie eller någon svängnings-/omloppstid.

Programmma
Medlem

mdp skrev:

Den första uppgiften är lättast att lösa med regeln om bevarad mekanisk energi (slarvigt kallad "energiprincipen"). När bollen träffar marken kommer den ha lika stor rörelseenergi som när den lämnade marken, alltså sqrt(10^2+7^2) = 12.2 m/s.

Du kan förstås använda dig av kaströrelseformeln för att bestämma tiden för luftfärden och in den tiden i formeln för den vertikala hastigheten vy = v0 sin a -gt, men det är en onödig omväg (och du kommer ändå bara komma fram till att hastigheten är -7 m/s i y-led).

Den andra uppgiften verkar vara en vanlig kaströrelseuppgift, men med väldigt mycket högre starthastighet än vanligt. Bli inte förvånad om du får en väldigt väldigt liten sträcka som elektronen sjunker med.

Du vet hastigheten och sträckan i x-led och kan därmed beräkna tiden för kaströrelsen. Sen kan du sätta in tiden i formeln för y-positionen (med kastvinkel noll grader, dvs hela "v0 sin a*t"-termen försvinner.

Formlerna som du har föreslagit att använda har med cirkelrörelse att göra. Du borde direkt kunna se att de inte går att använda här, eftersom du varken har någon radie eller någon svängnings-/omloppstid.

Förlåt för det andra uppgift jag skrev hastighet fel
hastighet måste bli  1,6 · 10^6m/s inte 1.6*103 m/s
Men kan du förklara lite till hur fick du sqrt(10^2+7^2) i första uppgiften?

Jag får så enligt regel för mekaniskprincip :
mgh + mv^2/2

Energiprincip
mv^2/2 = mgh
v^2 = 2gh
men h är okänt??

Tack för snygga beskrivningar! smile

Senast redigerat av Programmma (2016-12-18 00:15)

mdp
Medlem

Registrerad: 2011-08-12

h är samma vid startläget och landningen, alltså kommer v vara samma. Bollen landar med samma hastighet som den startar med.

Hastigheten är resultanten av de två komposanterna, den horisontella som är 10 m/s och den vertikala som är 7 m/s. Eftersom de är vinkelräta ges resultanten av Pythagoras sats.

Senast redigerat av mdp (2016-12-18 01:02)

Sidfot