Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[ÅK 7-9] Regn- och torrperiod, anledning?

Zeus
Medlem

Registrerad: 2016-12-11

[ÅK 7-9] Regn- och torrperiod, anledning?

Hej. Jag har fått en skrivuppgift till imorgon att förklara regn- och torrperiodens anledning i Etiopien. Har för mig att det har någonting att göra med en sommarmonsun, typ en vind som för med sig havsvatten vid avdunstning. Någon som vet? Och förklara gärna varför det kallas för just sommarmonsun och inte bara monsun.

Tack på förhand

Senast redigerat av Zeus (2016-12-17 18:18)

Ingemar
Medlem

Registrerad: 2013-11-14

Re: [ÅK 7-9] Regn- och torrperiod, anledning?

Zeus skrev:

Hej. Jag har fått en skrivuppgift till imorgon att förklara regn- och torrperiodens anledning i Etiopien. Har för mig att det har någonting att göra med en sommarmonsun, typ en vind som för med sig havsvatten vid avdunstning. Någon som vet? Och förklara gärna varför det kallas för just sommarmonsun och inte bara monsun.

Tack på förhand

Det finns två monsuner inom monsunklimatet: vintermonsun (torr och sval) och sommarmonsun (regnig). De påverkar främst Sydostasien. Östafrika påverkas nästan enbart av vintermonsunen när svala, torra vindar från Asiens inre driver in över Afrikas kust och skapar ett klimat som närmast liknar det man hittar runt Medelhavet på vinter.

På sommaren, när sommarmonsunen vräker ner regn över Indien, påverkas istället Etiopien av passadvindarna som driver in regn med fuktiga vindar från NO och senare SO  från Indiska oceanen.

Regnen faller främst längs Etiopiens östsida, både på sommaren och på vintern, även om högländernas västsidor får en del regn även på sommaren.

Det som dessutom påverkar Etiopiens klimat i stor utsträckning är att Etiopien är ett bergsland. Uppe på höglandets toppar är det kallt och svalt året om. Kommer man längre ner finns ett klimat liknande det i Europas inre. Det är bara regioner på 1500 m över havet och lägre som har det typiskt "afrikanska" landskapet med heta somrar.

Läs mer om vindar här: http://grundskoleboken.se/wiki/Vindar

Senast redigerat av Ingemar (2016-12-17 18:35)

Fråga om: GE, HI, RE, SH, SV, TK, SL eller IT i grundskolan
Titta mer: http://www.grundskoleboken.se/
Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan

Sidfot