Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 2/B] Andragradsekvationer

Thoyu
Medlem

Registrerad: 2016-09-30

[MA 2/B] Andragradsekvationer

Hej!
I en park sprutar en staty en vattenstråle över en promenadväg. Strålen bildar en parabel som beskrivs av funktionsuttrycket h(x) = -0,38x^2 + 1,67x + 1,21
där h m är stårens höjd över marken x m horisontellt från där den lämnar statyn. Knut undrar över hur bred promenadvägen kan vara, för att en 2 meter lång person ska kunna gå under vattenstrålen och ha 1 dm marginal till vattnet. Hjälp knut att lösa uppgiften.

Jag vet att h(x) =2.1  och därför använde jag grafräknare och gjorde en graf genom y1= 2.1 och y2= -0.38^2 + 1.67x + 1.21. Sedan använde jag pilarna för att se vid vilka punkter y1 linje skär y1 linje. De två punkterna har då x värde 4,0425532 och andra 0.53191489. Sedan tog jag dessa två värde och subtraherade med varandra. Det blev då 3.89 fast svaret ska vara 3.2. Hur?

Tack if örväg!

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [MA 2/B] Andragradsekvationer

Hur gjorde du för att ta fram koordinaterna för där linjerna korsar varndra? Försökte du läsa av det "för hand" eller använde du räknarens inbyggda funktion? Dina värden stämmer dåligt med dem jag fick från Wolframalpha (orkade inte räkna för hand). http://www.wolframalpha.com/input/?i=-0 … .21+%3D2.1

LaTeX ekvation
Lös ekvationen h(x) = 2,1 med pq-formeln. Du får två nollställen. Hur stor är skillnaden mellan dem?

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Thoyu skrev:

Hej!
I en park sprutar en staty en vattenstråle över en promenadväg. Strålen bildar en parabel som beskrivs av funktionsuttrycket h(x) = -0,38x^2 + 1,67x + 1,21

Du har tänkt rätt och använt rätt metod men antagligen matat in fel värden i grafräknaren.

Skärningspunkterna ligger på
x1 ungefär 0,620561
x2 ungefär 3,77418

Bredden x2 - x1 blir ungefär 3,154 meter vilket avrundas till 3,2.

Nothing else mathers

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Haha Smaragdalena, alltid ett steg före.

(även jag hämtade skärningspunkterna från WolframAlpha)

Nothing else mathers

Sidfot