Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Elektromagnetism!! Behövs förklaring..

[FY 2/B] Elektromagnetism!! Behövs förklaring..

Programmma
Medlem

Registrerad: 2016-04-28

[FY 2/B] Elektromagnetism!! Behövs förklaring..

Hej Jag har problem med det uppgift :

I ett laboratorium ska man styra en stråle med kloridjoner. (De har laddningen -1e) Först accelereras de av en spänning på 2.35kV in i ett elektriskt fält som är vinkelrätt mot jonernas rörelseriktning. Fältet är 15 cm långt och under sin tid i fältet ska jonerna hinna avvika 4.5cm uppåt. Hur stor ska den elektriska fältstyrkan i fältet vara?

Och jag har ett lösningsförslag med facit och det räknar så:

QU = mv^2/2

v = root(2QU/m) = 1.14*10^5m/s

x-led : x=vx(hastighet i x-led)*t => t= x/vx => t=0.15/1.14*10^5 = 1.316 mikrosekund

y-led : y=-gt^2/2 => a = 2y/t^2 där y=0.045m
                          => a = 52*10^9m/s^2

Fr=ma => QE = ma => E =  ma/Q
och E = 18.9kV/m

Jag förstår att man måste räkna hastighet , men varför måste vi använda formeln för vågrätta kast?
Kan någon hjälpa mig med teori?
I lösningsförslagen finns bild till det lösning, men jag förstår inte den bild

Senast redigerat av Programmma (2016-12-15 15:19)

anders45
Medlem

Registrerad: 2015-03-23

Re: [FY 2/B] Elektromagnetism!! Behövs förklaring..

Programmma skrev:

I ett laboratorium ska man styra en stråle med kloridjoner. (De har laddningen -1e) Först accelereras de av en spänning på 2.35kV in i ett elektriskt fält som är vinkelrätt mot jonernas rörelseriktning. Fältet är 15 cm långt och under sin tid i fältet ska jonerna hinna avvika 4.5cm uppåt. Hur stor ska den elektriska fältstyrkan i fältet vara?

QU = mv^2/2

x-led : x=vx(hastighet i x-led)*t => t= x/vx => t=0.15/1.14*10^5 = 1.316 mikrosekund

y-led : y=at^2/2 => a = 2y/t^2 där y=0.045m
                          => a = 52*10^9m/s^2

och E = 18.9kV/m

Jag förstår att man måste räkna hastighet , men varför måste vi använda formeln för vågrätta kast?

Det är lättast att rita figur om accelerationsriktningen väljs horisontell,  det har annars ingen betydelse.

Tyngdkraften är g=10m/s^2 försumbar med accelerationen  52*10^9m/s^2.
Jonerna rörelse beskriver en parabel på samma sätt som en kula som kastas ut horisontellt.
Din lösning är bra.

mdp
Medlem

Registrerad: 2011-08-12

En kula som kastas ut horisontellt påverkas av en vinkelrät kraft, vilket ger den en acceleration som är vinkelrät mot starthastighetens riktning och får den att svänga. Positionen ges av y = at^2/2, där a är accelerationen från tyngdkraften.

I det här fallet har du en kloridjon som skjuts ut och påverkas av en vinkelrät kraft, vilket ger den en acceleration som är vinkelrät mot starthastighetens riktning och får den att svänga. Positionen ges av y = at^2/2, där a är accelerationen från den elektriska kraften.

Ser du likheten?

Programmma
Medlem

anders45 skrev:

Programmma skrev:

QU = mv^2/2

y-led : y=at^2/2 => a = 2y/t^2 där y=0.045m
                          => a = 52*10^9m/s^2

och E = 18.9kV/m

Det är lättast att rita figur om accelerationsriktningen väljs horisontell,  det har annars ingen betydelse.

Tyngdkraften är g=10m/s^2 försumbar med accelerationen  52*10^9m/s^2.
Jonerna rörelse beskriver en parabel på samma sätt som en kula som kastas ut horisontellt.
Din lösning är bra.

Tack för hjälp!

Programmma
Medlem

mdp skrev:

En kula som kastas ut horisontellt påverkas av en vinkelrät kraft, vilket ger den en acceleration som är vinkelrät mot starthastighetens riktning och får den att svänga. Positionen ges av y = at^2/2, där a är accelerationen från tyngdkraften.

I det här fallet har du en kloridjon som skjuts ut och påverkas av en vinkelrät kraft, vilket ger den en acceleration som är vinkelrät mot starthastighetens riktning och får den att svänga. Positionen ges av y = at^2/2, där a är accelerationen från den elektriska kraften.

Ser du likheten?

Tack för hjälp!

Jag har pratat det uppgift med min lärare och han förklarade mig! (Tyvärr inte såg ditt svar i morsen:(  )

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Elektromagnetism!! Behövs förklaring..

Sidfot