Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM]Ge exempel på andragradsfunktion!

Rabih
Medlem

Registrerad: 2016-12-15

[HSM]Ge exempel på andragradsfunktion!

Hej jag behöver hjälp med den här frågan!

Ge exempel på andragradsfunktion som skär grafen till funktionen g(x) = x^2-3x + 2 då och endast då x = -1 samt då x = 4

Mitt förslag är:  x^2-3x-4 då den funktionen skär X=-1 och X=4. men jag fick fel på den svaren.

Har någon vettigt svar och förklaring vad gemenligen frågan lyder, jag kan har uppfattat frågan fel!
Kan någon hjälpa mig här är ni snälla!

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [HSM]Ge exempel på andragradsfunktion!

Den kurvan du har ritat upp skär aldrig kurvan g(x) (däremot har den nollställen vid de x-värden du anger). Rita!Vilket y-värde har g(x) för x =-1 respektive x = 4? Meningen är att du skall hitta en annan andragradskurva som också passerar genom dessa båda punkter.

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Här har du en rätt utförlig genomgång av samma uppgift.
http://www.pluggakuten.se/forumserver/v … ?id=130701

Nothing else mathers

Rabih
Medlem

Men den andragradskurvan som jag har angett g(x)= x^2-3x-4 passerar också genom dessa punkter x =-1  respektive x = 4 då borde det vara rätt.

Meningen är att du skall hitta en annan andragradskurva som också passerar genom dessa båda punkter.
Jag har hittat andragradskurva och det borde vara den g(x)= x^2-3x-4. Jag förstår fortfarande inte riktigt vad är det jag ska sikta på. jag har skapat andragradskurva som går igenom de punkterna de har angett. vad är det jag inte begriper i den här frågan. Det är något jag har uppfattat fel i den här frågan och det snurrar i huvudet.

Kan du förklara till mig lite mer!

Smaragdalena
Medlem

Ja, du måste ha fattat något fundamentalt fel, för din kurva har inte samma y-värde som g(x) varken när x = -1 eller när x = 4. Din kurva har y = 0 i båda dessa punkter, g(x) har y = 6 i båda dessa punkter.

Rabih
Medlem

Okej du får rätta mig om jag har fel! Jag ska skapa en ny andragradsfunktion som skär vid punkt Y= 2 och samtidigt ska den skära igenom punkterna x=-1 och x= 4?

Smaragdalena
Medlem

Nej. Du skall skapa en annan andragradsfunktion som går genom punkterna (-1,6) och (4,6).

Det finns inte EN punkt som har x=-1 - det är en hel lodrät linje som har det, likaså för x=4.

Yngve
Medlem

Har du ritat upp kurvan till  g(x) = x^2 - 3x + 2 och markerat de två punkterna på kurvan som har x-värdena x = -1 och x = 4?

Om inte, gör det.

Du ska alltså hitta en annan andragradskurva som också går genom just de två punkterna.

Senast redigerat av Yngve (2016-12-15 22:14)

Nothing else mathers

Rabih
Medlem

Kanon tack verkligen för hjälpen smile underbart att det finns människor som kan och vill hjälpa till andra

Yngve
Medlem

Det är bara roligt Rabih. Välkommen tillbaka med fler frågor.

Nothing else mathers

Rabih
Medlem

Hej igen! Jag tänkte faktiskt här på samma fråga! Jag fick till den här andragradsfunktionen  f(x)=-4x^2+12x+22 som skär punkterna  (-1,6), (4,6). Jag fick funktionen genom att testa mig fram i ett grafisk program som visade vart det skär. Alltså jag fick inte andragradsfunktionen själv med matematiskt beräkningar, nej jag testade mig fram i programmet. Min fråga är här kan man med hjälp utav dessa punkter (-1,6), (4,6) göra någon sorts matematiskt beräkning för hand och komma fram till ett andragradsfunktion som helst liknar den här f(x)=-4x^2+12x+22

Alltså komma fram till den funktionen jag har angett utan att använda någon grafisk program som jag har gjort!

Senast redigerat av Rabih (2016-12-16 02:09)

Yngve
Medlem

Ja det går bra att algebraiskt ta fram ett f(x) som uppfyller villkoret.
Se den andra tråden jag länkade till ovan.

I korthet:
Ansätt till exempel f(x) = -x^2 + ax + b
Välj sedan a och b så att
1. f(x) har samma symmetrilinje som g(x)
2. f(-1) = 6
3. f(4) = 6

Det blir enkla ekvationer.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Om du absolut vill räkna fram just den funktion du själv kommit fram till så går det lika bra att istället börja med att ansätta f(x) = -4x^2 + ax + b och sedan fortsätta precis som ovan med symmetrilinje och skärningspunkter.

Senast redigerat av Yngve (2016-12-16 08:19)

Nothing else mathers

Sidfot