Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[GY] Absolutbelopp

Kamel
Medlem

Registrerad: 2016-10-19

[GY] Absolutbelopp

Hej!

Jag har fastnat på denna uppgift; lös LaTeX ekvation.

Jag tänkte först att LaTeX ekvation ger att LaTeX ekvation. Och sedan tänkte jag att  LaTeX ekvation ger att LaTeX ekvation. Det här blir dock skitskumt så jag vet inte hur jag ska forsätta. Hur är det man ska lösa uppgiften?

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

Re: [GY] Absolutbelopp

Kamel skrev:

Hej!

Jag tänkte först att LaTeX ekvation ger att LaTeX ekvation. Och sedan tänkte jag att  LaTeX ekvation ger att LaTeX ekvation. Det här blir dock skitskumt så jag vet inte hur jag ska forsätta. Hur är det man ska lösa uppgiften?

Ekvationen LaTeX ekvation är samma sak som de två ekvationerna

LaTeX ekvation

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

Absolutbeloppet av -7=7

absolutbeloppet av 7=7

Alltså finns det två fall:

x^2-9=-7

eller

x^2-9=7

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

Kamel
Medlem

Asså det där vet jag. Det jag inte förstår är för vilka x som respektive fall gäller för. Jag får att LaTeX ekvation gäller för LaTeX ekvation och LaTeX ekvation gäller för LaTeX ekvation. Men jag kan inte skriva så.

Senast redigerat av Kamel (2016-12-16 20:26)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Du har två olika ekvationer att lösa, delsLaTeX ekvation och dels LaTeX ekvation. Lös dem, och kolla om de lösningar du får fram ligger i rätt intervall.

Vad menar du förresten med LaTeX ekvation? Menar du LaTeX ekvation?

Kamel
Medlem

Smaragdalena skrev:

Du har två olika ekvationer att lösa, delsLaTeX ekvation och dels LaTeX ekvation. Lös dem, och kolla om de lösningar du får fram ligger i rätt intervall.

Vad menar du förresten med LaTeX ekvation? Menar du LaTeX ekvation?

Nej inte så. Asså jag undrar för vilka x som absolutbeloppet blir negativt och för vilka x som det blir positivt. Jag tänkte först som på bilden och det är fel. Jag vet dock inte vad som är rätt och det är det som frågar efter; jag frågar inte efter lösningen på hela uppgiften för det vet jag hur man får fram.

https://cdn3.cdnme.se/4746932/8-3/dsc_0003_585543f52a6b229cb84f06c2.jpg

Senast redigerat av Kamel (2016-12-17 15:02)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Det som står på din bild är helkonstigt.  På bilden står det vad som gäller om x är större än  eller lika med 3 ( X^2-9) och vad som gäller om x är mindre än -3 (-x^2-9). Skall det betyda vad som det det som det borde så skall det vara så som jag skrev tidigare,med absolutbelopp. Eller så kan man skriva det för tre olika intervall, x < -3, -3 < x <3, x > 3 (fast med likheter på lämpliga ställen).

Kan du lösa de båda ekvationerna det gäller?

Kamel
Medlem

Smaragdalena skrev:

Det som står på din bild är helkonstigt.  På bilden står det vad som gäller om x är större än  eller lika med 3 ( X^2-9) och vad som gäller om x är mindre än -3 (-x^2-9). Skall det betyda vad som det det som det borde så skall det vara så som jag skrev tidigare,med absolutbelopp. Eller så kan man skriva det för tre olika intervall, x < -3, -3 < x <3, x > 3 (fast med likheter på lämpliga ställen).

Kan du lösa de båda ekvationerna det gäller?

Ja, jag vet att det är helkonstigt. Det är därför jag frågar vad det ska vara istället där. Hur fick du fram LaTeX ekvation, LaTeX ekvation, LaTeX ekvation och för vilket av fallet ska det gälla?

Lösningen på ekvationerna vet jag hur man löser. Jag får LaTeX ekvation som ger LaTeX ekvation
och LaTeX ekvation som ger LaTeX ekvation, men som sagt det är inte de jag frågar efter.

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

albiki skrev:

Kamel skrev:

Hej!

LaTeX ekvation

Till Kamel.

Du har inte kommenterat mitt inlägg. Var det värdelöst för dig?

Du har ett tal (x^2-9) vars absolutbelopp är lika med 7. Det betyder att talet kan vara lika med antingen 7 eller -7. Det ger dig två ekvationer att lösa: Ekvationen x^2 = 16 och ekvationen x^2 = 2. Det är allt. Du behöver inte fundera på under vilka omständigheter som talet (x^2-9) är positivt eller negativt. Det behövs inte för uppgiftens lösning. Om du sedan vill göra det ändå, för att roa dig, så är det en helt annan sak.

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

@Kamel

Albiki har givit en bra ledtråd till ett väldigt enkelt sätt att lösa uppgiften.

Men om du dessutom vill förstå hur du kan skriva om ett utttyck med absolutbelopp så visar jag det här.

Uttrycket innanför absolutbeloppet är x^2 - 9.
Det uttrycket är
- negativt då x^2 < 9, dvs då -3 < x < -3
- noll då x^2 = 9, dvs då x = +/- 3
- positivt då x^2 > 9, dvs då x < -3 och då x > 3

Alltså kan vi skriva
| x^2 - 9 | =
{
  x^2 - 9, då x <= -3 och då x >= 3
  9 - x^2, då -3 < x < 3
}

Nothing else mathers

Kamel
Medlem

albiki skrev:

albiki skrev:

Kamel skrev:

Hej!

LaTeX ekvation

Till Kamel.

Du har inte kommenterat mitt inlägg. Var det värdelöst för dig?

Du har ett tal (x^2-9) vars absolutbelopp är lika med 7. Det betyder att talet kan vara lika med antingen 7 eller -7. Det ger dig två ekvationer att lösa: Ekvationen x^2 = 16 och ekvationen x^2 = 2. Det är allt. Du behöver inte fundera på under vilka omständigheter som talet (x^2-9) är positivt eller negativt. Det behövs inte för uppgiftens lösning. Om du sedan vill göra det ändå, för att roa dig, så är det en helt annan sak.

Jo jag vet. Men nu är det att det är andra grejer som läroboken nämnt så vill koppla det med uppgiften. Jag vill därför veta hur jag ska lösa de där olikheterna. smile

Kamel
Medlem

Yngve skrev:

@Kamel

Albiki har givit en bra ledtråd till ett väldigt enkelt sätt att lösa uppgiften.

Men om du dessutom vill förstå hur du kan skriva om ett utttyck med absolutbelopp så visar jag det här.

Uttrycket innanför absolutbeloppet är x^2 - 9.
Det uttrycket är
- negativt då x^2 < 9, dvs då -3 < x < -3
- noll då x^2 = 9, dvs då x = +/- 3
- positivt då x^2 > 9, dvs då x < -3 och då x > 3

Alltså kan vi skriva
| x^2 - 9 | =
{
  x^2 - 9, då x <= -3 och då x >= 3
  9 - x^2, då -3 < x < 3
}

Åh, tack så mycket!big_smile Då fattar jag.

Sidfot