Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B] kvantfysik

nahla1mohamed
Medlem

Registrerad: 2015-05-16

[FY 2/B] kvantfysik

Frågan lyder:

vilken våglängd har en proton som accelererar från vila av en spänning på 100 kV?

Jag har försökt lösa uppgiften från och till men lyckas inte något vidare.

Facit säger:
eU= 1/2mv^2 ger v= 4.38*10^6 m/s  och lamba = h/mv= 9.05*10^-14m

Har försökt men jag lyckas inte förstå hur de tänker kan någon ge mig ett ledtråd ?

Tack så mke

Celashi
Medlem

Registrerad: 2016-10-28

Re: [FY 2/B] kvantfysik

Det elektriska fältet överför elektrisk energi till rörelseenergi hos protonen, därav eU=(mv^2)/2.

Din "lambdaformel" beskriver den s.k. de Broglie-våglängden och kommer egentligen ifrån sambandet: p=h/lambda, som används för att beräkna rörelsemängden för en foton. de Broglie hävdade att alla partiklar kan befinna sig tillstånden: "Våg" och partikel. Därför menade de Broglie att p=h/lambda kan skrivas mv=h/lamba vilket ger de Broglie-våglängden: lambda=h/mv. I detta fall är m protonens massa och v är dess hastighet den fått av det elektriska fältet (och som du beräknar med energisambandet ovan).

Senast redigerat av Celashi (2016-12-13 23:22)

Sidfot