Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] Energiomvandlingar - Ek och Ep vid studsrörelse

[FY 1/A] Energiomvandlingar - Ek och Ep vid studsrörelse

vonnysunny
Medlem

Registrerad: 2016-10-04

[FY 1/A] Energiomvandlingar - Ek och Ep vid studsrörelse

Hej jag skriver just på en rapport och har gjort en tabell på mina resultat.
I den har jag rubrikerna kinetisk energi, potentiell energi, energiförlust i procent, höjd av studsboll och hastighet som jag observerade och beräknade efter min laboration.
Det är så att den procentuella energiförlusten rund 26,7%.

Om jag till exempel har en begynnelseenergi av 0,38 ± 0,02 J och en därpå följande energi av 0,28 ± 0,01 J så är min beräknade energiförlust 26,7%.

Det samma gäller om jag beräkna den procentuella höjdförlusten av studsbollen. Om jag har en begynnelsehöjd av 1,50m och den därpå följande höjd är 1,10m så beräknade jag min procentuella höjdförlust till 26,7%.

Det som jag undrar över är varför inte den procentuella hastigheten också är 26,7 % ? Den är istället ca 15% och jag under varför.

Jag uppskatta all hjälp... smile Tack

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [FY 1/A] Energiomvandlingar - Ek och Ep vid studsrörelse

Ep = mgh - energin är proportionell mot höjden
Ek = (mv^2)/2 - energin är proportionell mot hastigheten i kvadrat

mdp
Medlem

Registrerad: 2011-08-12

Re: [FY 1/A] Energiomvandlingar - Ek och Ep vid studsrörelse

Lägesenergin är linjärt beroende av höjden, dvs när bollen är dubbelt så högt upp har den dubbelt så hög lägesenergi.

Rörelseenergin är kvadratiskt beroende av hastigheten, dvs när bollen går dubbelt så fort så har den fyra gånger så hög rörelseenergi.

Omvänt så kommer inte till exempel en halvering av rörelseenergin motsvara en halvering av hastigheten. Kan du beräkna hur mycket hastigheten minskar om rörelseenergin halveras?

Om 73.3% av rörelseenergin är kvar, hur ska du beräkna hur stor del av hastigheten som är kvar?

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] Energiomvandlingar - Ek och Ep vid studsrörelse

Sidfot