Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Munligt anförande! Post-it lappar
- Skåne
- Medlem
- Registrerad: 2016-12-12
Munligt anförande! Post-it lappar
Tja! Jag ska snart göra ett muntligt anförande om post-it lappar och dess historia för min klass. Är det någon här som har något tips på en bra inledning jag kan använda mig utav! Gärna något unikt som fångar intresse! Någon som har fler tips på hur jag gör min presentation så bra som möjligt? All hjälp uppskattas...
- Henrik E
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-22
Re: Munligt anförande! Post-it lappar
Linka fram, se olycklig ut. "Aj, shit! Ja, förlåt, det har varit en hemsk morgon. För att påminna mej själv skrev jag "Föredrag 15.00" på ett kuvert och satte upp det på väggen med ett häftstift men då måste jag ta loss ett annat häftstift från väggen och då bröt jag nageln och så ramla den där andra lappen i golvet och min lapp hängde på sniskan och väggen är sönderstucken och morsan blev skitsur för att jag skrev på hennes viktiga kuvert och så trampa jag på ett häftstift ... Nej, förresten, så här gick det till för femtio år sen, jag satte förstås bara upp en gul post-it-lapp. Har ni tänkt på vilken fantastisk uppfinning det är?"
- annlu
- Medlem
- Registrerad: 2016-11-02
Jättekul inledning Henrik E, skulle absolut fånga mitt intresse!
@Skåne: Det är svårt att ge konkreta tips och förslag då vi inte vet vilken typ av talare du är eller hur mycket erfarenhet du har, om du lätt blir nervös etc. Är du bekväm med att vara teatralisk som i Henriks förslag till inledning, och kanske slänga in något mer skämt under anförandets gång, eller är du lugnare som person och letar efter något annat? Ska du använda powerpoint eller andra hjälpmedel? För mer konkreta råd kan du ju beskriva lite mer om vad du är ute efter.
Några generella tips:
Titta runt i salen när du pratar så alla känner sig delaktiga. Att bara titta på läraren eller ner i sina papper får åhörarna att tappa intresse och du framstår som mer osäker. Att fånga en publiks intresse kan i många fall handla om att de helt enkelt känner att du vill berätta om post-it lappens historia just för dem (titta runt på publiken) och att du själv är glad och visar att du tycker ämnet är intressant.
Tala lugnt. Man pratar ofta snabbare än man tror.
Var inte rädd för att ta pauser. Andas ibland, särskilt mellan olika ”avsnitt” i ditt anförande. En paus kan kännas hur lång som helst för dig som talare men för lyssnarna brukar de knappt märkas.
Öva hemma flera gånger!
När jag gör presentationer brukar jag öva in inledning och avslutning ganska ordagrant. Kan vara skönt att veta vad man ska säga i början (om man är lite nervös) och sen att man lyckas knyta ihop allt som man tänkt det i avslutningen. Resten av anförandet brukar jag ha nedskrivet i endast stödord som jag kan prata mer fritt utifrån. Då riskerar jag inte att fastna med blicken ner i ett papper och läsa en text utantill (stödord bygger såklart på att man tränat innan, så man skriver ner ordningen man ska berätta saker, någon speciell formulering man vill använda, bilder, pilar, årtal, smilies så man inte glömmer bort att le...det är ju väldigt individuellt hur man använder stödanteckningar).
Ta med en bunt post-it, du kan säkert komma på något sätt att använda dem och lätta upp stämningen för att behålla fokus från publiken, exempelvis:
Sätt upp post-it med årtal på en tidslinje medan du berättar kronologiskt om dess uppkomst och historia.
Låtsas ha fått in ett fel i powerpointen som du kan täcka över med en post-it på skärmen/väggen
Visa upp dina stödord skrivna på post-it
Berätta om hur du själv använder post-it (glosor, kom ihåg) eller någon anekdot kring dem
Gör ett litet konstverk av post-it och visa upp (en gubbe eller en 3D-form om du är pillig)
Visa bilder från ”the post-it war” mellan några kontorshus i New York (http://www.boredpanda.com/building-post … manhattan/)... (min favorit )
Lycka till!
- Skåne
- Medlem
- Registrerad: 2016-12-12
@annlu: Tack så mycket! Bra tips! Jag ska använda mig utav något form av hjälpmedel. t.ex. en powerpoint, bilder eller post-it lappar. Jag brukar inte ha några problem med nervositeten. Det är bara lite brist på kreativitet! Någon som har fler tips på en rolig inledning eller tips på hur jag kan använda post-it lappar i presentationen?