Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [HSK] Hur mycket energi går förlorad? ☺

[HSK] Hur mycket energi går förlorad? ☺

loppan83
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

[HSK] Hur mycket energi går förlorad? ☺

Jag har en uppgift på gasberäkning som jag inte förstår och behöver lite hjälp med detta.

"Vi har en deg som ska jäsa och vi ska ta reda på hur mycket energi som går förlorad under jäsningen, hur stor del av kolhydraterna går förlorade (i procent)?"

Reaktionsformel= C6H12O6➡2CO2 + 2CH3CH2OH

Jag vet att degen dubblar sin volym från en liter till två liter.
Jag vet att det är 50% vatten i degen
Jag vet också att 73% av mjölet är kolhydrater

Hur gör man för att ta reda på hur mycket av kolhydraterna som förbrukas i processen? Jag vet inte ens var jag ska börja 😮
Tacksam för hjälp 🙂

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [HSK] Hur mycket energi går förlorad? ☺

Den här uppgiften begriper jag mig inte på. Det kan väl inte vara hela uppgiftstexten? Skriv av hela uppgiften ordagrant!

mdp
Medlem

Registrerad: 2011-08-12

Det här ska nog vara lösbart, under några antaganden.
Här är ett förslag till ansats:

1 liter koldioxid frigörs (under antagandet att inget lämnar degen). Utifrån det går det att räkna ut substansmängden koldioxid som frigörs (under antaganden om tryck och temperatur) och därigenom substansmängden kolhydrat som reagerat.

Sen måste vi anta något om degens och mjölets densitet. Jag skulle sätta densiteterna till samma som vatten, och på så sätt bestämma substansmängden kolhydrat före jäsningen. Då vet vi "hur stor del av kolhydraterna som förbrukas (i procent)".

När antalet mol kolhydrater som sönderdelats är känt så går det förstås att göra om det till kJ (med värde ur en tabell, antingen det kalorimetriska värdet eller mha antalet ATP). Om en är riktigt noggrann så räknar en med att den bildade etanolen har ett visst energiinnehåll. Eftersom det bildas två etanolmolekyler för varje sönderdelad kolhydrat så kanske det inte är försumbart.

mdp
Medlem

Registrerad: 2011-08-12

Jag kunde inte låta bli att räkna lite.

Degen innehåller 0.73*0.5*1000 g kolhydrat med de antaganden jag gjorde (och att massan för övriga ingredienser är försumbara), dvs n = m/M = 0.73*0.5*1000/(6*12+12*1+6*16) mol glukos.

Molvolymen vid rumstemperatur är ungefär 24 liter/mol koldioxid, så det har bildats 1/24 mol CO2. Enligt reaktionsformeln har det alltså sönderdelats hälften så många mol glukos, eller 1/24/2 mol glukos.

Med de siffrorna hamnar jag på en procent (1.03), vilket låter rimligt.

Etanolmetabolism gav mer energi än jag trodde; mellan 8 och 13 ATP/mol. Glukos ger mellan 30 och 32 ATP. Med tanke på att det bildas dubbelt så många etanolmolekyler som antalet sönderdelade glukosmolekyler under jäsningen så är energiminskningen inte så stor.

Den största felkällan skulle jag säga är att koldioxiden inte stannar kvar i degen; alltså har det antagligen bildats mer koldioxid än 1 liter.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [HSK] Hur mycket energi går förlorad? ☺

Sidfot