Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[ÅK 7-9] Västra Götalands marker känsliga för försurning?

Zeus
Medlem

Registrerad: 2016-12-11

[ÅK 7-9] Västra Götalands marker känsliga för försurning?

Hej! Hoppas jag valt rätt ämne. Jag ska nämligen lämna in en labbrapport om buffertar imorgon. Om man ville kunde man, som extrauppgift, skriva om varför Västra Götalands marker är mer känsliga för försurning än exempelvis i Skåne. Vi har inte haft lektioner om detta, utan man ska googla. Men jag hittar ju inget!
Mvh

Ingemar
Medlem

Registrerad: 2013-11-14

Re: [ÅK 7-9] Västra Götalands marker känsliga för försurning?

Zeus skrev:

Hej! Hoppas jag valt rätt ämne. Jag ska nämligen lämna in en labbrapport om buffertar imorgon. Om man ville kunde man, som extrauppgift, skriva om varför Västra Götalands marker är mer känsliga för försurning än exempelvis i Skåne. Vi har inte haft lektioner om detta, utan man ska googla. Men jag hittar ju inget!
Mvh

Jag vet inte riktigt vad din lärare menar men:
*I Skåne är stora delar av berggrunden kalksten. Kalk är basisk, nedfallet surt, kalken neutraliserar nerfallet, vilket kan vara det din lärare är ute efter.
*Det som försurar markerna är nerfall från tung industri som eldas med stenkol i andra länder. Skåne drabbas av en del nedfall från Tyskland och Polen, Västra Götaland däremot drabbas av merparten av Storbritanniens nedfall eftersom västliga vindar driver utsläppen direkt från dem till Västra Götaland. På det viset finns det ingen annan region i Sverige som drabbas så hårt av surt nedfall som kusten mellan Göteborg-Strömstad. Ifall det är vad din lärare är ute efter.

Ser du på den högra kartan är de områden i Sverige med kalkhaltig berggrund grå. Där syns det tydligt att Västra Götaland saknar kalkhaltig berggrund.

http://images.slideplayer.se/10/2830329/slides/slide_9.jpg

Fråga om: GE, HI, RE, SH, SV, TK, SL eller IT i grundskolan
Titta mer: http://www.grundskoleboken.se/
Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan

Zeus
Medlem

Registrerad: 2016-12-11

Re: [ÅK 7-9] Västra Götalands marker känsliga för försurning?

Tack för hjälpen!

Sidfot