Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Omvandling av koldioxid till syre?
- Jikkie121
- Medlem
- Registrerad: 2016-12-10
Omvandling av koldioxid till syre?
Hej!
Jag undrar om man kan omvandla koldioxid till syre isånnafall hur, jag har sökt i google men det finns inte tillräckligt med information, hoppas att ni kan hjälpa mig!
- Jikkie121
- Medlem
Re: Omvandling av koldioxid till syre?
Jag vet att fotosyntesen gör det, men det jag undrar är om man kan göra det utan fotosyntesen?? om du förstår mig
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Det finns forskare som försöker göra konstgjord fotosyntes.
Problemet med att försöka framställa syre från koldioxid är att det går åt väldigt mycket energi för att göra det. Koldioxid är ju de avgaser som bildas när något som innehåller kol förbränns, d v s reagerar med syre under stor värmeutveckling. Vill man få tillbaka syret, måste man tillföra all den där energin.
- Jikkie121
- Medlem
Jag förstår det, alltså finns det ingen metod att omvandla koldioxid till syre även om det krävs mycket energi? t.ex. om det reagerar med vätgas eller något kan det inte bli till syre??
- Smaragdalena
- Medlem
Om det finns vätgas och syrgas tillsammans, så är bildandet av vatten en spontan reaktion. Det verkar alltså svårt.
Fotosyntesen verkar bäst!
- Jikkie121
- Medlem
Men det jag menar är kan man inte få vätgas med hjälp av att göra elektrolys av vatten sedan låta vätgas reagera med koldioxid kan man inte få syre utav det eller???
- Jikkie121
- Medlem
jag vet att fotosyntesen verkar bäst men vill veta om det finns någon möjlig metod att få syre av koldioxid, man behöver inte sönderdela koldioxiden utan kanske kan man låta det reagera med något annat för att få syre?
- Smaragdalena
- Medlem
Det kanske skulle gå, men det skulle bli så ohyggliygt dyrt jämfört med andra metoder att man inte skulle göra det. Jo, kanske, om det handlar om en rymdraket/rymdstation eller liknande!
- Jikkie121
- Medlem
asså jag tittar inte på hur dyrt det är eller något sådant eller hur mycket energi det krävs men i denna länk http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/e … -koldioxid
står det att det är möjligt men jag förstår inte hur de sammanfattat det.
- Teraeagle
- Medlem
- Registrerad: 2014-12-09
Det är skillnad på om något går och varför man ska göra det. Ja, det är teoreriskt möjligt att göra syrgas av koldioxid och vätgas, men det tjänar inget syfte och därför är det inte något som görs idag.
Senast redigerat av Teraeagle (2016-12-10 13:30)
Kemiteknolog och metallurg
- Smaragdalena
- Medlem
Jag tycker deras sammanfattning är ganska klar. Det går att göra det, men det kostar ganska mycket energi.
Vad är det du undrar om?
- Jikkie121
- Medlem
Ett sätt att gå till väga är att först använda solljus för att sönderdela vatten (foto)elektrokemiskt till vätgas och syrgas:
2 H2O (flytande) –> 2 H2 (gas) + O2 (gas).
Vätgasen kan sedan användas för att driva en bränslecell:
2 H2 (gas) + CO2 (gas) -> 2 H2O (flytande) + C (fast). Nettoreaktionen, som är energikrävande och kostar cirka 394 kJ/mol, blir i det här fallet:
CO2 (gas) –> O2 (gas) + C (fast)
Dethär fattar jag inte, hur de hoppar från denhär reaktionen 2 H2 (gas) + CO2 (gas) -> 2 H2O (flytande) + C (fast) till denna CO2 (gas) –> O2 (gas) + C (fast)
- Smaragdalena
- Medlem
Nettoreaktionen är den sammanlagda reaktionen.
Man börjar med att göra vatten till vätgas och syrgas, och så använder man vätet för att reagera med koldioxid så att det bildas vatten och kol. Då har vattnet tillbakabildats - precis lika mycket som det fanns från början, och det som har "försvunnit" är koldioxid och det som har bildats är kol och syrgas.
- Jikkie121
- Medlem
Jahaa tack så mycket!