Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[GY] i upphöjt till hetalsvärden

Kamel
Medlem

Registrerad: 2016-10-19

[GY] i upphöjt till hetalsvärden

Hej!

Jag har problem med att förstå en lösning som ges till en uppgift. Uppgiften är: För heltalsvärden på LaTeX ekvation, vilka värden kan LaTeX ekvation anta?

Lösningen är: Vi börjar med att notera att potenserna av LaTeX ekvation repeteras i cykler av fyra, och samma för LaTeX ekvation. Vidare, så har vi att LaTeX ekvation och LaTeX ekvation Därav följer att vi bara behöver kolla vad värdena blir för LaTeX ekvation. Genom enkel insättning ser vi att dessa ger värdena LaTeX ekvation, LaTeX ekvation, LaTeX ekvation och slutligen LaTeX ekvation.

Jag hänger med i det där om cykler av fyra, men det andra hänger jag inte med i. Varför ska man räkna just LaTeX ekvation och LaTeX ekvation?  Och hur kommer man fram till att att LaTeX ekvation ska vara LaTeX ekvation?

roland.nilsson
Medlem

Registrerad: 2015-09-11

Re: [GY] i upphöjt till hetalsvärden

Kamel skrev:

Jag hänger med i det där om cykler av fyra, men det andra hänger jag inte med i. Varför ska man räkna just LaTeX ekvation och LaTeX ekvation?  Och hur kommer man fram till att att LaTeX ekvation ska vara LaTeX ekvation?

Vi har väl kunnat välja t.ex. n= 1,2,3,4 istället, så länge vi har fyra påföljande heltal så får vi en cykel för i^n.  Men valet n=0,1,2,3 känns väl enklast eftersom det är de minsta talen.  Om det är oklart hur det funkar så kontrollräkna själv hur i^n + i^(-n) uppför sig för n = 0,1,2,3,4.  Det underlättar också att rita upp rotationerna i komplexa talplanet.

Kamel
Medlem

roland.nilsson skrev:

Kamel skrev:

Vi har väl kunnat välja t.ex. n= 1,2,3,4 istället, så länge vi har fyra påföljande heltal så får vi en cykel för i^n.  Men valet n=0,1,2,3 känns väl enklast eftersom det är de minsta talen.  Om det är oklart hur det funkar så kontrollräkna själv hur i^n + i^(-n) uppför sig för n = 0,1,2,3,4.  Det underlättar också att rita upp rotationerna i komplexa talplanet.

Okej men vad menar de med delen LaTeX ekvation och LaTeX ekvation i lösningen? Det där förstod jag inte heller. Vad var syftet med de omskrivningarna?

Bubo
Medlem

Registrerad: 2015-12-28

Det ser enklare och snyggare ut.

Kontrollräkna och övertyga dig själv om att de bägge omskrivningarna är korrekta.

Kamel
Medlem

Okej, då hänger jag med. Tack!smile

Sidfot