Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Algebra, kan systemet bli inkonsistent?

Galileo
Medlem

Registrerad: 2015-09-16

[HSM] Algebra, kan systemet bli inkonsistent?

Hejsan har detta matrix:

1 0 0 -29  = 37
0 1 0 12  = -13
0 0 1 4   = -6

Frågan lyder om jag kan ändra i högerledet för att på något sätt få systemet att bli inkonsistent dvs sakna lösning. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna förklara detta och undrar om någon har någon bra formulering?

Här är iallafall mitt försök:
w är fri variabel --> sätter w=t

allmänna lösningen blir: (x,y,z,w)= (37, -13, -6, 0) + t(29, -12, -4, 1) där t är vilket reellt tal som helst. Detta innebär väl att det finns oändligt antal lösningar? Att lösningarna beskrivs av alla punkter längs en linje? Då spelar det väl ingen roll hur jag ändrar i HL? Systemet förbli konsistens då. Är som sagt lite osäker på min förklaring. Finns det något algebraproffs på forumet? big_smile

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [HSM] Algebra, kan systemet bli inkonsistent?

Jag håller med dej!

alex_alex
Medlem

Registrerad: 2016-12-05

Re: [HSM] Algebra, kan systemet bli inkonsistent?

Nu förstår jag inte riktigt frågan. Ändra vad i högerledet? Så fort du har klarat en gauss-elimination. Dvs. fått matrisen till trappstegsform. Då är systemet konsistent. För att se om matrisen eller ekvationerna är inkonsistenta så ser man på ena raden så är z = a och på raden under så är z = b. (b skilt från a, såklart).

Sidfot