Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Spanska text. Min dag och Fritid. Behöver hjälp med rättning :)
- JohnY
- Medlem
- Registrerad: 2016-12-05
Spanska text. Min dag och Fritid. Behöver hjälp med rättning :)
Hej! Har prov imorgon och behöver verkligen veta om det går att skriva så här. Markera gärna vad som är fel och visa hur jag ska skriva istället. Eventuella förbättringar vore ett plus om ni kunde hjälpa mig med det Tack på förhand
Mi día
Me despierto a las seis menos cinco. Me levanto a las seis en punto. Yo y mi familia desayunamos a las seis y diez. Después me ducho durante cinco minutos. Veo la tele a las seis y media. Voy a la escuela a las ocho menos diez. Mis asignaturas favoritas son el inglés y el español y el sueco. Retorno en casa a las tres en punto. Estudio mis deberes a las tres y media. Ceno con mi familia a las siete. Juego al ordenador con mis amigos a las siete y media.
Leo un libre a las diez en punto Voy a la cama once menos veinte.
Mi tiempo libre
Me gusta juego al ordenador y estoy con mis amigos en mi tiempo libre. Me gusta dormir y practicar y miro internet también. No me gusta limpio y cocino.
Senast redigerat av JohnY (2016-12-05 14:40)
- JohnY
- Medlem
- Registrerad: 2016-12-05
Re: Spanska text. Min dag och Fritid. Behöver hjälp med rättning :)
Ingen som vet??? Behöver verkligen veta idag eller tidigt imorgon Tack igen
- annlu
- Medlem
- Registrerad: 2016-11-02
Re: Spanska text. Min dag och Fritid. Behöver hjälp med rättning :)
JohnY skrev:
Mi día
Me despierto a las seis menos cinco. Me levanto a las seis en punto. Yo y mi familia desayunamos a las seis y diez. Después me ducho durante cinco minutos. Veo la tele a las seis y media. Voy a la escuela a las ocho menos diez. Mis asignaturas favoritas son el inglés y el español y el sueco. Retorno en casa a las tres en punto. Estudio mis deberes a las tres y media. Ceno con mi familia a las siete. Juego al ordenador con mis amigos a las siete y media.
Leo un libre a las diez en punto Voy a la cama once menos veinte.
Mi tiempo libre
Me gusta juego al ordenador y estoy con mis amigos en mi tiempo libre. Me gusta dormir y practicar y miro internet también. No me gusta limpio y cocino.
Det ser bra ut!
Retornar är ett väldigt starkt ord i detta sammanhang och betyder snarare återvända [retorno a mi patria – jag återvänder till mitt fosterland]. I alldagligt tal används volver eller regresar. Prepositionen är a: [Estoy en casa - Vuelvo a casa (Jag är hemma – Jag kommer hem].
Man studerar inte läxor utan man gör dem, precis som på svenska. (Hago mis deberes)
Du har nog bara missat att skriva dit a las framför klockslaget du går och lägger dig.
Nästan alla verb under Mi tiempo libre står i presens men de ska vara i infinitiv. Tänk på svenska, du säger ju inte Jag tycker inte om städar och lagar mat, utan Jag tycker inte om att städa och att laga mat. (No me gusta limpiar y cocinar). Du har fått det rätt på dormir och practicar men inte på de andra. Man förstår dock inte vad du syftar på med practicar, vad är det du övar?
Förbättringar:
När du radar upp tre saker kan du med fördel göra som vi gör på svenska och använda kommatecken istället för att upprepa och: Mis asignaturas favoritas son el inglés, el español y el sueco.
Texten är lite repetetiv och innehåller många klockslag. Inför framtida uppgifter skulle du kunna utmana dig själv med att göra några lite längre meningar och variera sätten du börjar varje mening.
Du verkar i alla fall ha en lugn och stressfri start på dagen eftersom du ser på TV en timme och 20 minuter varje morgon (från 06:30 till 07:50). Eller har du kanske skrivit seis istället för siete?
Lycka till på provet! Du verkar ha bra koll på ord och meningsbyggnad så det går säkert bra!
Ps. Tänk på att man på Pluggakuten inte får bumpa en tråd inom ett dygn efter posting. Kanske vara ute i bättre tid till nästa prov
Senast redigerat av annlu (2016-12-06 02:58)