Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[BI 1/A] Korsningsschema, Genotyper

OjGårJagNatur
Medlem

Registrerad: 2016-01-26

[BI 1/A] Korsningsschema, Genotyper

Hos Boarydgrisar kan öronen antigen vara hängande eller upprättstående (dominant anlag) eller hängande (reccessivt anlag). Deras pälsfärg kan vara antingen gråsvart eller vit, där gråsvart pälsfärg är dominant över vit. En gris med upprättstående öron och vit pälsfärg korsades med en gråsvart gris med hängande öron. Deras avkommor hade följande fenotyper (F1-generationen)

3 kultingar med upprättstående öron och gråsvart päls
4 kultingar med hängande öron och gråsvart päls
3 kultingar med upprättstående öron och vit päls
3 kultingar med hängande öron och vit päls

Bestäm föräldrarnas genotyper

Jag tänker att den ena föräldern har genotypen UuGg
U= upprättstående öron
u=hängande öron
G= gråsvart
g= vit

Och den andra har genotypen uugg
men då får jag i ett korsningsschema att det blir lika många av varje... Men jag vet inte hur jag ska tänka annars..

Senast redigerat av OjGårJagNatur (2016-12-04 20:13)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [BI 1/A] Korsningsschema, Genotyper

Om det föds 13 kultingar kan det inte bli precis 1/4 av varje sort. Dessutom, även om det föds t ex 12 kultingar är det inte särskilt troligt att blandningen blir helt "rätt".

OjGårJagNatur
Medlem

Men hur ska jag tänka då? är meningen bara att man ska pröva sig fram och se vad man får för resultat i ett korsningsschema?

Smaragdalena
Medlem

Skulle tro det.

OjGårJagNatur
Medlem

Okej, men svaret ska då vara att det är lika många Fenotyper av de som är 3 stycken men den som det är 4 av ska vara lite fler?

Smaragdalena
Medlem

Det KAN inte vara lika många av varje sort om det är 13 kultingar! Det KAN inte vara mer lika än det är! Det är en matematisk omöjlighet.

Sidfot