Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A]Oxidation av metanol

[KE 1/A]Oxidation av metanol

tarkovsky123
Medlem

Registrerad: 2016-11-29

[KE 1/A]Oxidation av metanol

Hej jag försöker lösa denna uppgift:
"Metanol oxideras försiktigt med ett starkt oxidationsmedel. Rita strukturformler och namn för de molekyler som bildas i varje steg av oxidationen. (Ledning: Det går att oxidera molekylen så länge det finns något H kvar, som är bundet till C.)"
Jag har ritat liknande steg som i följande bild:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ … dation.png

Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka vid nästa steg. Jag trodde oxidationen var klar vid detta steg. Oxidation av en primär alkohol kräver väl att två väte är bundet i kolet?
Tacksam för svar!
Mvh

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 1/A]Oxidation av metanol

Den bilden visade båda stegen som en primär alkohol kan oxideras - aldehyd och syra.

tarkovsky123
Medlem

Registrerad: 2016-11-29

Yes, men i facit säger dem: "CH3OH -> HCHO -> H-COOH -> H2CO3 (-> CO2 + H2O): metanol, metanal, metansyra, kolsyra, koldioxid + vatten."

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Nej, det kräver inte att två väten är bundna till kolatomen. Exakt hur reaktioner sker kan vara svårt att förutse, men så länge en kolatom i en förening har ett oxidationstal lägre än +4 så går den att oxidera.

Kemiteknolog och metallurg

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A]Oxidation av metanol

Sidfot