Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[ÅK 7]Behöver hjälp med bråk och procentuppgifter

PluggisenA123
Medlem

Registrerad: 2016-12-03

[ÅK 7]Behöver hjälp med bråk och procentuppgifter

Hej alla! Jag jobbar just nu med bråk och procent i åk 7.
Här är en uppgift jag skulle behöva hjälp med från min mattebok. Skulle någon kunna förklara hur man ska tänka skulle det vara jättesnällt!
UPPGIFT 1
: I klass 7a är 40 % pojkar och i klass 7b är procentalet okänt. Dock vet man att det när man räknat ihop klasserna samanlagt är 50% pojkar. Maja tänker att det eftersom det är 40 % i 7a borde vara 60% i 7b. Hon räknar medelvärde 40%+60%=100%/2=50%.Frågan i matteboken var alltså "Varför kan man inte tänka så?"(Jag fattar att man inte kan göra så för att räkna ut procent men jag vet inte hur jag ska förklara)
Tacksam för svar.Tack på förhand!

Senast redigerat av PluggisenA123 (2016-12-04 21:30)

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

Re: [ÅK 7]Behöver hjälp med bråk och procentuppgifter

Välkommen.

Försök uttrycka den första med en ekvation. (Antalet pojkar i klass 7a + antalet pojkar i klass 7b)/(Antalet elever i klass 7a + antalet elever i klass 7b)=0.5. I varje fall där du inte vet ett värde inför du en variabel. Här betyder x antalet elever i klass 7a:

LaTeX ekvation

Fyll i ekvationen helt. Den ska inte lösas, snarare ska du förklara varför den inte kan lösas. Vi söker förresten inte x, utan vad du nu kallar variabeln som representerar procenttalet pojkar i klass 7b.

Den andra har du gjort allt rätt på.

P.S. Du får säga till om det var för tidigt för ekvationer, jag vet inte om man lär sig dem i sjuan wink

Senast redigerat av motorväg (2016-12-03 10:35)

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

PluggisenA123
Medlem

Tack så mycket!

Senast redigerat av PluggisenA123 (2016-12-04 13:15)

PluggisenA123
Medlem

Tack!
Jag glömde publicera halva uppgiften.
I klass 7a går det 14 killar och 11 tjejer. I 7b går det 40% killar.
a) ge ett exempel på hur många tjejer/killar det skulle kunna gå i 7b: då gav jag som exempel 12 tjejer 8 killar.
b) vilka möjligheter på hur många elever det går i 7b finns det om det högst kan gå 32 st? (Jag fick det till 5 elever, 10 elever, 15, 20, 25 eller 30elever)
C) om man vet att det när man räknar ihop klasserna går   50 % killar, hur många elever går i sådana fall i klass 7b? (Jag fick det till 15 elever)

Senast redigerat av PluggisenA123 (2016-12-04 21:32)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Undrar du något mer än det du redan har fått svar på?

PluggisenA123
Medlem

Jag undrar bara om jag tänkt rätt på de andra frågorna?

PluggisenA123
Medlem

Jag undrar även om dt fanns något anbat sätt att förklara på e) eftersom jag känner mig lite osäker på ekvationer.

Senast redigerat av PluggisenA123 (2016-12-04 21:30)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Det är bara om man vet att båda klasserna är lika stora som man får rätt svar om man gör på Majas sätt. I en klass med 20 elever motsvarar ju varje elev 5 %, men om det är 25 elever i klassen är varje elev bara 4 %.

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

Lite förvirrande nu.

a) ge ett exempel på hur många tjejer/killar det skulle kunna gå i 7b: då gav jag som exempel 12 tjejer 8 killar.

Stämmer.

b) vilka möjligheter på hur många elever det går i 7b finns det om det högst kan gå 32 st? (Jag fick det till 5 elever, 10 elever, 15, 20, 25 eller 30elever)

Stämmer också.

C) om man vet att det när man räknar ihop klasserna går   50 % killar, hur många elever går i sådana fall i klass 7b? (Jag fick det till 15 elever)

Stämmer smile

e) Om det går 40 % killar i 8a tänker Maja att det borde gå 60 % i 8b eftersom det bär man räknat ihop klasserna går 50% i varje klass. Varför kan man inte räkna med medelvörde i detta fall (samma fråga som du svarade på)

Som Smaragdalena säger så kan man bara tänka såhär om man vet att båda klasserna är lika stora. Ekvationen jag sökte var:

LaTeX ekvation

Vi vill veta y, men vi är chanslösa när vi har två andra okända (antalet elever i respektive klass; x och z). Man kan helt enkelt välja en procentsats och få den att stämma genom att själv hitta på hur stora klasserna är smile

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

PluggisenA123
Medlem

Tack för snabba svar! Nu förstår jag mycket bättre! Hoppas jag inte varit allt för otydlig i mina frågor!

Senast redigerat av PluggisenA123 (2016-12-05 06:09)

PluggisenA123
Medlem

.

Sidfot