Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A]Kärnfysik/Reaktionsformler

[FY 1/A]Kärnfysik/Reaktionsformler

Zeptuz
Medlem

Registrerad: 2016-12-01

[FY 1/A]Kärnfysik/Reaktionsformler

Jag började precis med reaktionsformler och jag förstår inte hur man gör på dem, det känns annorlunda från hur jag gjorde kemin och jag får fel svar, kan någon bara förklara på den här uppgiften hur jag ska tänka, det hade uppskattats!

Skriv reaktionsformler för:
a. Ett α-sönderfall av atomen 90𝑇ℎ
230

b. Ett β-sönderfall av atomen 91𝑃

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [FY 1/A]Kärnfysik/Reaktionsformler

Hur har du försökt? Meningen med Pluggakuten är att du skall få den hjälp du behöver för att kunna lösa dina uppgifter själv, inte att någon annan skall göra det åt dig.

När det handlar om sönderfall har du bara en enda atom som reaktant.

1. Du vet att du har en torium-atom från början. Hur många protoner och neutroner består den av?
Du vet att det bildas en α-partikel. Hur många protoner och neutroner består den av? Hur många protoner finns det kvar? Vad heter den sortens grundämne som har så många protoner? Hur många neutroner finns det kvar? Vilket masstal har isotopen?

2. Resonera på ungefär samma sätt. Vad är en β-partikel? Vad händer när den bildas? Hur ändras antalet protoner och neutroner nar det avges en β-partikel?

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A]Kärnfysik/Reaktionsformler

Sidfot