Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Programmering 1

barcode
Medlem

Registrerad: 2016-10-10

Programmering 1

Hej

Jag ska börja med Programmering 1 snart. Jag har försökt leta efter vad man programmerar i för språk. Är det beroende på vilket gymnasium man går?

Jag tänkte fråga om ni vet något speciellt så man redan nu kan börja träna på att programmera.

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Re: Programmering 1

I vilken skola går du?
Har du frågat din lärare?

Nothing else mathers

barcode
Medlem

Registrerad: 2016-10-10

Nacka gymnasium

Jag har inte träffat min programmerings lärare en så vet inte

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Studievägledningen på skolan? Studierektorn?

Nothing else mathers

annlu
Medlem

Registrerad: 2016-11-02

Håller med @Yngve. Det bästa vore såklart om du kunde få tag på den lärare du ska ha, eller någon från studievägledningen, som kan berätta om kursen och vilket/vilka språk ni kommer gå igenom.

På Skolverkets hemsida finns kursplanen för Programmering 1 (alltid bra att läsa innan, under och mot slutet av alla kurser):
http://www.skolverket.se/laroplaner-amn … amp;tos=gy

Där står bland annat att:
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
”Sekventiell programmering i det eller de valda programmeringsspråken. Språkurvalet kan göras från såväl programspråk och skriptspråk som kompilerande och tolkande språk. Ett av de valda språken ska stödja objektorientering på ett påtagligt sätt.”

Du ska alltså få lära dig nått som kallas sekventiell programmering. Det är den vanligaste formen av programmering och innebär att man rad för rad skriver vad datorn ska göra, och datorn utför sedan uppgiften rad för rad. Objektorientering ingår också och din lärare kommer säkert förklara det på ett bra sätt i just det språk ni lär er.

Du kommer få lära dig ett eller flera språk. Alla språk har sin egen syntax (sitt sätt att skriva), sitt sätt att hantera variabler och objekt, sitt sätt att bygga upp program och att köra dem. Detta kommer ni också gå igenom för det/de språk din lärare valt. Men just för att språken är så olika varandra kan det bli förvirrande om du läser om ett språk nu på egen hand för att sedan få känslan av att allt ändras när lektionerna väl börjar.

Men, det som alla språk har gemensamt är själva tankesättet. Har du väl lärt dig att "tänka programmering" kan du relativt lätt lära dig ett nytt språk. Det blir då bara en fråga om att lära sig hur man programmerar samma tankegång men i det nya språket. Några gemensamma idéer och strukturer som återfinns i alla språk är:

Olika typer av datastrukturer
Att man kan skriva heltal, decimaltal, booleska värden (boolean) som true/false eller 0/1, strängar (string) som "hej jag kallas barcode", array, listor (list) som [1, 2, 3, 4] med mera.

Olika typer av loopar/iterationer
Loopar som gör att datorn utför samma operation om och om igen. Exempel: for, while

Selektion
Att datorn väljer att utföra en operation eller en annan. Exempel if, else

Ni kommer också få lära er att planera hur ni ska lösa en uppgift innan ni börjar programmera. Detta genom pseudokod och aktivitetsdiagram. Det betyder att ni kommer skissa upp tankegången och beskriva hur något ska lösas, alltså rent programmeringstänk, utan att blanda in ett specifikt språk.

Nu har du kanske fått en idé om vad som ingår och lite termer och koncept du kan kolla upp. Vill du testa att programmera direkt kanske du kommer gilla https://www.codecademy.com/learn/all Det är gratislektioner i olika programmeringsspråk med guidade instruktioner, du kan exempelvis kolla in Python eller Java. Men var beredd på att om det är första gången du kommer i kontakt med programmering kan du lätt fastna. Det blir såklart lättare när du väl lär dig allt i klassrummet med en lärare till hands som på ett strukturerat sätt går igenom och förklarar grunderna och sedan mer avancerade saker.

Lycka till!

Ingemar
Medlem

Registrerad: 2013-11-14

Jag höll programmering A lektioner förr, före gy11. Egen erfarenhet är att C++ blev svårt för eleverna. Java var enklare, liksom Visual basic. Hade jag jobbat kvar hade jag gått över till Ruby eller Python. Två språk som är OOP men mycket enklare för ovana programmerare att lära sig. Jag antar att din lärare tänker likadant.

Fråga om: GE, HI, RE, SH, SV, TK, SL eller IT i grundskolan
Titta mer: http://www.grundskoleboken.se/
Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan

Sidfot