Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 5/E] Geometrisk talföljder och summor

ron15
Medlem

Registrerad: 2012-02-07

[MA 5/E] Geometrisk talföljder och summor

Lindas hund karo ska äta en penicillinkur. Han ska ha en tablett på 20 mg varje morgon och kväll i 7 dagar. Man uppskattat att ungefär 35% av penicillinet bryts ner mellan varje tablett. Hur stor mängd finns i så fall i karos kropp efter intag av den sista tabletten? Hur ska jag lösa detta?

roland.nilsson
Medlem

Registrerad: 2015-09-11

Re: [MA 5/E] Geometrisk talföljder och summor

Det blir en talserie  a1, a2, a3 ...  Första tabletten ger a1 = 20 mg penicillin.  Vid nästa tablett har vi a2 = 20(1-0.35) + 20 mg, eftersom den tidigare mängden penicillin minskar med 35% och så läggs 20mg till.  Hur ser då nästa tal i serien ut?  Känner du igen vilken sorts summa det blir?

ron15
Medlem

Registrerad: 2012-02-07

roland.nilsson skrev:

Det blir en talserie  a1, a2, a3 ...  Första tabletten ger a1 = 20 mg penicillin.  Vid nästa tablett har vi a2 = 20(1-0.35) + 20 mg, eftersom den tidigare mängden penicillin minskar med 35% och så läggs 20mg till.  Hur ser då nästa tal i serien ut?  Känner du igen vilken sorts summa det blir?

Jag ser vad du menar men får inte rätt svar. Jag använder formeln Sn=a1(1-k^n)/1-k)  Så har jag gjort 20*(1-0,35^7)+20/(1-0,35)

Senast redigerat av ron15 (2016-12-01 22:27)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Det ser ut som om du har använt formeln fel. Om den är LaTeX ekvation, så om du sätter in 20, 0, och 7 på rätt ställen, så blir det inte som du skrev.

Det är farligt med sneda bråkstreck utan parenteser, åtminstoner är det min gissning om vad som har hänt!

roland.nilsson
Medlem

Registrerad: 2015-09-11

Dessutom var det "varje morgon och kväll i 7 dagar", så n = 2*7.

statement
Moderator

Registrerad: 2012-09-07

Glöm inte att ta med ett försök nästa gång du ställer en uppgiftsfråga på forumet. /moderator

Regel 6.2. Försök alltid att lösa uppgifter själv först innan du frågar om hjälp. I inlägget ska det framgå vilken lösningsmetod du försökt använda.

Sidfot