Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Titrering, räkna masshalt och koncentration av HAc i Vinäger

[KE 1/A] Titrering, räkna masshalt och koncentration av HAc i Vinäger

rohanzyli
Medlem

Registrerad: 2016-08-22

[KE 1/A] Titrering, räkna masshalt och koncentration av HAc i Vinäger

Hej! Har blivit förvirrad efterhand vad jag har beräknat ut i titreringen och om det är rätt, om ni kan kika.

Hur koncentrationen och masshalten beräknades ut för HAc.

Först var jag tvungen att veta hur mycket massa NaOH jag skulle ha för att bereda en NaOH lösning med 0,200mol/dm3 i 0,250dm3 och då gjorde jag såhär:

C(NaOH) x V(NaOH) = n
0,25dm3 x 0,200 mol/dm3 = 0,05 mol
n x M = m
0,05mol x 40g/mol = 2g (behövdes för att bereda koncentrationen och volymen av NaOH lösningen)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

C(NaOH) x V(NaOH) = n ------Det känns fel att jag tog fram substansmängden igen för den tillsatta NaOH lösningen på 0,0305dm3 när jag gjorde det i beredningen?? Tycker ni?
0,200mol/dm3 x 0,0305dm3 = 0,0061mol

n / V(HAc) = C
0,0061mol / 0,005dm3 = 1,22mol/dm3(HAc)

M x n = m
60g/mol x 0,0061mol = 0,366g

m(HAc) / m(vinäger) = Masshalten HAc I vinäger
(0,366g/5g) x 100 = 0,732 ≈ 7,3% HAc

Senast redigerat av rohanzyli (2016-12-01 19:44)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 1/A] Titrering, räkna masshalt och koncentration av HAc i Vinäger

Nej, det är inget konstig alls att räkna ut den nya substansmängden - du använde ju bara en liten del av natriumhydroxidlösningen.

Dina beräkningar ser vettiga ut. Jag gick till kösskåpet och tittade vad det stod på vinägerflaskan - drt stod att balsamvinägern innehåller 6 % "vinägersyra" (kan jag acceptera detta förfärliga namn, eller måste jag välja ett annat märke nästa gång?) så ditt värde verkar rimligt.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Titrering, räkna masshalt och koncentration av HAc i Vinäger

Sidfot