Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[GY]Komplexa tal

Heltalsfenrik
Medlem

Registrerad: 2012-10-26

[GY]Komplexa tal

Anta att z, a, b, x och y är reella tal
och att LaTeX ekvation. För vilka z gäller det att

LaTeX ekvation ?

VL ger att

LaTeX ekvation

med samma metodik fås

LaTeX ekvation

Jag sätter båda leden lika, och får

LaTeX ekvation

Här kvadrerar jag båda led, vilket brukar innebära fel för min del, tar bort mina

LaTeX ekvation

Överför allt till VL:

LaTeX ekvation

Bryter ut b och dividerar så b fås ensamt i VL:

LaTeX ekvation

Detta tycks inte stämma helt då jag inte kan dra ur rätt svar...
I svaret skriver man på RED: räta linjens form ,  hur skiljer sig räta linjen ifrån det komplexa talet z?
Verkar som att z är en vektor, ingen funktion som beskriver en kurva (eller linje).. typ.

Senast redigerat av Heltalsfenrik (2016-11-29 19:36)

You will not laugh, you will not cry. You will learn by the numbers, I will teach you

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [GY]Komplexa tal

Du har en ekvation LaTeX ekvation. Lös ut y.

Heltalsfenrik
Medlem

Registrerad: 2012-10-26

Sorry, jag var otydlig.

Jag menade att i svaret skriver man på en rät linjes form, ex. h(p) = kp + m. Variablerna där är inte relaterade till de x, y jag använt i uträkningen.

You will not laugh, you will not cry. You will learn by the numbers, I will teach you

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Det kan ske är lättare att kalla dina fyra reella tal (z är inte ett reellt tal) för a, b, m och n istället.

Du vill ta reda på för vilka värden på a och b det gäller att avståndet (i komplexa talplanet) mellan punkten a+bi och punkten 0+mi är lika med avståndet  mellan punkten a+bi och punkten 0+ni. Både mi och ni ligger på den imaginära axeln. Alla komplexa tal som har lika långt till dessa båda punkter ligger på en rät linje parallell med reella axeln vars värde i i-led är medelvärdet mellan m och n.

Sidfot