Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 3/C]Matte 3b, uppgift från gammalt NP

Amandaf
Medlem

Registrerad: 2016-11-26

[MA 3/C]Matte 3b, uppgift från gammalt NP

http://iktosbeck.se/matematik3/wp-conte … unkter.pdf

undrar över uppgift 11.

Förstår det som att jag ska hitta en primitiv funktion av funktionen och sedan räkna ut det genom en integral, men hur vet jag hur funktionen ser ut?

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [MA 3/C]Matte 3b, uppgift från gammalt NP

Det går inte att göra så sofistikerat som du skulle vilja göra. Uppgiften verkar gå ut på att man skall inse att arean under kurvan motsvarar körd sträcka (och det verkar du ha insett) men man har ju ingen funktion man kan integrera! jag kan inte komma på någon bättre metod än att gå ner på lågstadienivå och räkna hela och halva rutor, typ.

Ett extra tecken på att det är nåt skumt i görningen är att det står att man skall uppskatta, inte beräkna, bilens körsträcka.

Amandaf
Medlem

Registrerad: 2016-11-26

Re: [MA 3/C]Matte 3b, uppgift från gammalt NP

Förstår, tack så mycket!

Sidfot