Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Räkna med molmassa, substansmängd och gram

[KE 1/A] Räkna med molmassa, substansmängd och gram

alma1
Medlem

Registrerad: 2016-11-27

[KE 1/A] Räkna med molmassa, substansmängd och gram

1.Hur stor är massan kol i 25,00g druvsocker C6H12O6?

2.Hur stor massa har det silver som innehåller lika många atomer som 1,0g guld?

På nr.1 hur kan man få reda hur mycket massan är om man inte kan ta reda på substansmängden.

Snälla hjälp förstår inte alls

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Re: [KE 1/A] Räkna med molmassa, substansmängd och gram

Börja med att ta reda på hur många sockermolekyler som finns i 25 gram socker. Hur många kolatomer ingår i varje sockermolekyl?

Kemiteknolog och metallurg

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

1. Substansmängden Molmassan får man fram genom att addera molmassorna för alla atomer som ingår i molekylen. För att beräkna molmassan för druvsocker plussar du alltså ihop 6*12+12*1+6*16 = 180 g/mol.
n=m/M, så du kan beräkna n. Varje druvsockermolekyl innehåller 6 kolatomer, så du kan räkna ut hur många kolatomer det är. Varje kol väger 12 g/mol, så du kan räkna ut hur mycket de väger tillsammans. (Eftersom det finns lika många syreatomer som kolatomer i druvsockret, och en syreatom väger mer än en kolatom, och det dessutom finns ett antal väteatomer, så kommer massan av kol att vara mindre än hälften av druvsockrets massa.)

2. Vilken är molmassan för guld? Hur många mol guld är det i 1 g guld? Hur många gram väger lika många mol silver? (Eftersom en guldatom väger mer än en silveratom, kommer det att bli mindre än 1 g.)

Senast redigerat av Smaragdalena (2016-11-27 20:30)

alma1
Medlem

Teraeagle skrev:

Börja med att ta reda på hur många sockermolekyler som finns i 25 gram socker. Hur många kolatomer ingår i varje sockermolekyl?

Om jag är på rätt spår så kan man ju ta avogados konstant x 25 = antalet atomer hos 25 g socker
eller?

Förstår inte riktigt hur jag ska gå till väga

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Uttryckte mig lite klantigt. Borde ha stått hur många mol socker som finns i 25 gram. Egentligen är det ju samma sak, eftersom 1 mol bara betyder en Avogadros konstant av någonting.

Kemiteknolog och metallurg

alma1
Medlem

Smaragdalena skrev:

1. Substansmängden får man fram genom att addera molmassorna för alla atomer som ingår i molekylen. För att beräkna molmassan för druvsocker plussar du alltså ihop 6*12+12*1+6*16 = 180 g/mol.
n=m/M, så du kan beräkna n. Varje druvsockermolekyl innehåller 6 kolatomer, så du kan räkna ut hur många kolatomer det är. Varje kol väger 12 g/mol, så du kan räkna ut hur mycket de väger tillsammans. (Eftersom det finns lika många syreatomer som kolatomer i druvsockret, och en syreatom väger mer än en kolatom, och det dessutom finns ett antal väteatomer, så kommer massan av kol att vara mindre än hälften av druvsockrets massa.)

2. Vilken är molmassan för guld? Hur många mol guld är det i 1 g guld? Hur många gram väger lika många mol silver? (Eftersom en guldatom väger mer än en silveratom, kommer det att bli mindre än 1 g.)

Men det är massan av kol i 25 g druvsocker som jag måste ta reda på. inte substansmängden. Men däremot måste man ju få reda på substansmängden för att kunna lösa det.

Så betyder det att jag måste ta 180/72 vilket inte är rätt. i facit står de att de ska vara 10,00 g C
eftersom att formeln är m=n/M

Senast redigerat av alma1 (2016-11-27 20:04)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Om du läser och följer HELA det jag har skrivit innan du börjar gnälla, skulle det vara betydligt trevligare. Du har alltså hittills räknat ut hur många mol druvsocker du har. Nästa steg är att räkna ut hur många kolatomer du har. Därefter kan du räkna ut hur många gram kol det är.

Du måste hålla reda på vilka ämnens n, m och M det handlar om. Eventuellt kan du intdexera beteckningarna, men det tycker jag ser ganska jobbigt ut. Du kan exempelvis skriva att LaTeX ekvation.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Räkna med molmassa, substansmängd och gram

Sidfot