Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] Spännkraft och acceleration

[FY 1/A] Spännkraft och acceleration

cyphol
Medlem

Registrerad: 2016-11-27

[FY 1/A] Spännkraft och acceleration

Hej.

Jag har en uppgift som jag inte riktigt lyckas gå vidare med då jag har lite problem med att tolka uppgiften. Den lyder så här:

En bil som har massan 1500 kg drar en husvagn som väger 900 kg. Bilen ökar farten från 70 km/h till 90 km/h på 10 sekunder. Beräkna spännkraften i kopplingen mellan bilen och husvagnen under accelerationen. Antag att de bromsande krafter (friktion m.m.) som verkar på husvagnen är 15% av dess tyngd.

Min tolkning: Det finns redan en spännkraft till att börja med i hastigheten 70 km/h med en friktion på 0,15% av husvagnens vikt. Låt oss beteckna denna spännkraft som F1.

När bilen accelererar från 70 km/h - 90 km/h skapas en momentan spännkraft som ska adderas utöver den redan befintliga spännkraften. Vi kan få ut denna kraft genom att använda F = ma, och sedan inte glömma friktionen på 15% av husvagnens vikt. Låt oss beteckna denna spännkraft som F2.

F = F1 + F2

Har jag tolkat denna uppgift korrekt?

Tack på förhand

Edit:

Jag har funderat ganska mycket nu och undrar om inte bilens massa faktiskt är oväsentlig. Jag har beräknat detta på det här viset.

a = ((90 – 70) / 3,6) / 10 = 0,555556 m/s^2
F = ma = 900 * 0,555556 = 500 N
Ff = fmg = 0,15 * 900 * 9,82 = 1325,7 N

500 + 1325,7 = 1825,7 N

Har jag tänkt rätt här?

Senast redigerat av cyphol (2016-11-27 13:05)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [FY 1/A] Spännkraft och acceleration

Newtons första lag säger att ett föremål påverkas av en kraft kommer att accellereras i kraftens riktning, och att det fortsätter att röra sig i samma hastighet och i samma riktning som tidigare om det inte påverkas av någon kraft. När ekipaget rör sig med konstant hastighet är alltså summakraften framåt på husvagnen 0, d v s din kraft F1 är lika stor som den bromsande kraften, d v s 15 % av husvagnens vikt.

Friktion och liknande ändras nog inte under accellerationen, så du borde kunna sätta att F2 = ma.

Det gäller fortfarande att F = F1 + F2.

cyphol
Medlem

Smaragdalena skrev:

Newtons första lag säger att ett föremål påverkas av en kraft kommer att accellereras i kraftens riktning, och att det fortsätter att röra sig i samma hastighet och i samma riktning som tidigare om det inte påverkas av någon kraft. När ekipaget rör sig med konstant hastighet är alltså summakraften framåt på husvagnen 0, d v s din kraft F1 är lika stor som den bromsande kraften, d v s 15 % av husvagnens vikt.

Friktion och liknande ändras nog inte under accellerationen, så du borde kunna sätta att F2 = ma.

Det gäller fortfarande att F = F1 + F2.

Hej.

Tack för svar. Jag har redigerat min post om du har lust att kolla min beräkning jag gjorde. Du svarade nästan precis samtidigt. Stämmer min uträkning?

Tack.

Smaragdalena
Medlem

Bra att du inte ändrade i texten utan la till på slutet. Det kan bli jätterörigt annars, om mitt svar handlar om något som du har hunnit radera.

Så det du kallar F på slutet är det du kallade F2 tidigare och det du kallar Ff är det som hette F1? I så fall ser det ut att stämma, men det är löjligt att svara med mer än högst 2 värdesiffror.

cyphol
Medlem

Smaragdalena skrev:

Bra att du inte ändrade i texten utan la till på slutet. Det kan bli jätterörigt annars, om mitt svar handlar om något som du har hunnit radera.

Så det du kallar F på slutet är det du kallade F2 tidigare och det du kallar Ff är det som hette F1? I så fall ser det ut att stämma, men det är löjligt att svara med mer än högst 2 värdesiffror.

Precis, ville undvika missförstånd på vad som skrivits / svarats på.

Ja, nu ändrade jag ju beteckningar på krafterna vilket kanske var lite dumt, men det är ett resultat av att ha börjat om en del gånger och arrangerat om saker.

F = Spännkraften under accelerationen
Ff = Spännkraften med resultat av friktion

Jag undrar om inte vi missar något här. Bör vi inte addera 0,15% för spännkraften under accelerationen också? Denna friktion finns ju där men bortses från i mina uträkningar.
Just nu är:

F = ma = 900 * 0,555556 = 500 N

Men kanske bör vara:

F = fma = (0,15 * 900 * 0,555556) + 900 * 0,555556 = 575 N

Alltså 0,15% friktion inräknat i accelerationsmomentet. Det verkar absurt att bortse från friktionen under accelerationen men inte under konstant färd. Hur anser du att det bör tolkas?

Tack

Smaragdalena
Medlem

Du har ju redan räknat med friktionen en gång. Kraften Ff finns ju kvar. Varför skulle friktionen öka?

cyphol
Medlem

Smaragdalena skrev:

Du har ju redan räknat med friktionen en gång. Kraften Ff finns ju kvar. Varför skulle friktionen öka?

Jag begriper fullt ut nu hur det fungerar. Nu är jag med på att spännkraften utan acceleration är den som orsakas av friktionen. Den har vi beräknat en gång. Sedan adderar vi alltså in den spännkraft som uppstår vid accelereringen. Tusen tack för vägledningen! smile

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] Spännkraft och acceleration

Sidfot