Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [ÅK 7-9] Vilka energikällor är värda att satsa på?

[ÅK 7-9] Vilka energikällor är värda att satsa på?

Littlepig
Medlem

Registrerad: 2016-11-25

[ÅK 7-9] Vilka energikällor är värda att satsa på?

Hejsan
Jag håller på med ett relativt stort arbete och håller på att besvara frågan "vilka energikällor borde vi i Sverige satsa på i framtiden". Problemet är att jag inte alls har några välutvecklade svar för detta och jag kommer ärligt talat inte på några förslag eller argument än att vi borde satsa på förnybara källor. Lite hjälp?

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [ÅK 7-9] Vilka energikällor är värda att satsa på?

Javisst, bara du berättar vad och hur mycket du redan har gjort, så att ingen behöver göra om det. Vilka energikällor kan du komma på? Vad har de för fördelar och nackdelar?

Littlepig
Medlem

Jag har forskat om vattenkraft, vindkraft och ett fossilt bränsle, som jag dock inte tycker vi borde satsa på. Har hittat både för och nackdelar. Men vet liksom inte vad jag ska skriva för svar på frågan alls öht. Tycker att vattenkraft och vindkraft låter rätt så bra, men har inga argument till varför just Sverige borde satsa på det, eller kan man dra upp några fördelar som är nämnda tidigare? Låter säkert jättedumt när jag frågar något sådant här men men.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Det vore väl oerhört korkat att inte använda de vattenkraftverk vi redan har - naturen runt dem är ju redan förstörd (översvämmad m m ).

Eftersom du inte skriver vilka för- och nackdelar du redan har kommit fram till, går det ju inte att hjälpa dig att hitta fler.

Littlepig
Medlem

Tror jag missuppfattade frågan lite, men du fick mig på banan igen. Skriver ned de för och nackdelarna jag hittade. Så tack för hjälpen.

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Förutom de kraftkällor du redan har nämnt så bör du utreda för- och nackdelar med den kanske allra mest omdebatterade kraftkällan: kärnkraften.

Man kan säga att följande egenskaper är eftersträvade:
- Låg kostnad per levererad kWh (hänger ihop med resten av punkterna)
- Hög verkningsgrad
- Tekniskt och driftmössigt säker
- Liten inverkan på miljö och klimat
- Stabilitet, dvs kunna leverera jämn effekt över tid
- Möjlighet att leverera mycket energi per kraftverk

Kemiteknolog och metallurg

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [ÅK 7-9] Vilka energikällor är värda att satsa på?

Sidfot