Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Sammansatta strukturer Tång

[FY 2/B] Sammansatta strukturer Tång

blargh
Medlem

Registrerad: 2016-11-17

[FY 2/B] Sammansatta strukturer Tång

Hej,

Jag har grova problem med den här uppgiften, jag får inte till ens friläggningen alls.

Plåtsaxen som visas i figuren kan användas för att klippa av ståltråd. Kraften F = 148,25 N anbringas på tångens handtag som ligger på avståndet L = 0,140 m från den första leden. Saxen består av 4 leder: A, B, C och D. Ståltråden illustreras i E. Obs! Betrakta måtten i figuren som exakta med 3 v.s.
Vad blir storleken på kraften i E?

https://s12.postimg.org/k3egs2qq5/Tang_1.jpg

Någon som har något bra tips?

roland.nilsson
Medlem

Registrerad: 2015-09-11

Re: [FY 2/B] Sammansatta strukturer Tång

Det ser nog krångligare ut än det är.  Är inte punkterna A, B, D fixerade i förhållande till varandra?

blargh
Medlem

roland.nilsson skrev:

Det ser nog krångligare ut än det är.  Är inte punkterna A, B, D fixerade i förhållande till varandra?

Ja det är nog betydligt enklare än vad jag försöker göra det. Men jag får inte till det ändå, någon som kan bistå med lite hjälp?

Senast redigerat av blargh (2016-11-27 22:22)

Bubo
Medlem

Registrerad: 2015-12-28

Börja med den "första" hävarmen: Det undre handtaget roterar runt C.

A och B är sedan angreppspunkt för en kraft som får det övre skäret att rotera runt D.

blargh
Medlem

Bubo skrev:

Börja med den "första" hävarmen: Det undre handtaget roterar runt C.

A och B är sedan angreppspunkt för en kraft som får det övre skäret att rotera runt D.

TACK SÅ MYCKET!

Jag fick tillslut klart det.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Sammansatta strukturer Tång

Sidfot