Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Hur man handskas med tråkiga ämnen?

svennebrorsan_
Medlem

Registrerad: 2016-09-29

Hur man handskas med tråkiga ämnen?

Hej

Går i åk 9, har 275 i meritvärde och vill nå 300 efter 9:an är slut. Förväntas få 290-295 denna termin och andra såklart 300+.

Dock tycker jag många ämnen är fruktansvärd tråkiga. Jag tycker helt enkelt inte om att läsa 200 sidor om kalla kriget då det finns andra saker som intresserar mig. I NO gillar jag de mesta men hållbar utveckling intresserar mig helt enkelt inte. Detta resulterar i att jag inte orkar arbeta med dessa ämnen och blir okunnig i det.

Ett exempel är då jag skulle delta i ett seminarie för SO. Man skulle välja ett material och berätta om det och hur det påverkar individen och miljön. Jag valde gran, och tyckte att det var ofantligt tråkigt att läsa om. Jag bryr mig helt enkelt inte om hur torkning gör så att träplankor blir mer ömtåliga, jag brinner inte får att prata om hur djurlivet påverkas av att vi sågar ner ek eller björk.

Detta betyder inte förstårs att jag vill ha något med miljö att göra, men att läsa om trä i två timmar istället för att lära mig mer om andra saker som astronomi eller utforska spelvärlden av skyrim eller grinda levlar i call of duty går inte ihop för mig. Jag tycker om förstårs vissa saker i skolan, som att skriva tidningstexter till svenskan eller lära mig rayleigh-spridning till engelskan, men det flesta får jag inte göra då andra tråkiga ämnen kommer i vägen.

Det slutade med att jag fick E på mitt seminarie för granar, och måste komplettera - vilket innebär att jag måste läsa om gran, igen.

Hur ska jag gå till väga för att få toppbetyg utan att behöva fördjupa mig i kalla kriget eller skuggning i träslöjd? Hur ska jag finna motivationen för att arbeta med dessa ämnen

Ingemar
Medlem

Registrerad: 2013-11-14

Re: Hur man handskas med tråkiga ämnen?

svennebrorsan_ skrev:

Hej

Går i åk 9, har 275 i meritvärde och vill nå 300 efter 9:an är slut. Förväntas få 290-295 denna termin och andra såklart 300+.

Dock tycker jag många ämnen är fruktansvärd tråkiga. Jag tycker helt enkelt inte om att läsa 200 sidor om kalla kriget då det finns andra saker som intresserar mig. I NO gillar jag de mesta men hållbar utveckling intresserar mig helt enkelt inte. Detta resulterar i att jag inte orkar arbeta med dessa ämnen och blir okunnig i det.

Ett exempel är då jag skulle delta i ett seminarie för SO. Man skulle välja ett material och berätta om det och hur det påverkar individen och miljön. Jag valde gran, och tyckte att det var ofantligt tråkigt att läsa om. Jag bryr mig helt enkelt inte om hur torkning gör så att träplankor blir mer ömtåliga, jag brinner inte får att prata om hur djurlivet påverkas av att vi sågar ner ek eller björk.

Detta betyder inte förstårs att jag vill ha något med miljö att göra, men att läsa om trä i två timmar istället för att lära mig mer om andra saker som astronomi eller utforska spelvärlden av skyrim eller grinda levlar i call of duty går inte ihop för mig. Jag tycker om förstårs vissa saker i skolan, som att skriva tidningstexter till svenskan eller lära mig rayleigh-spridning till engelskan, men det flesta får jag inte göra då andra tråkiga ämnen kommer i vägen.

Det slutade med att jag fick E på mitt seminarie för granar, och måste komplettera - vilket innebär att jag måste läsa om gran, igen.

Hur ska jag gå till väga för att få toppbetyg utan att behöva fördjupa mig i kalla kriget eller skuggning i träslöjd? Hur ska jag finna motivationen för att arbeta med dessa ämnen

Du har kommit till en bra livsinsikt - allting är inte roligt. En annan livsinsikt som jag kan ge dig är att det är ändå värre i arbetslivet. Du kommer att vara tvungen att ta tag i ämnesområden du formligen kräks över, därför att det är ditt jobb.

En annan helt uppenbar insikt du har är att du tycker att det är roligare att spela dataspel (Skyrim, CoD) än att lägga ner tid på studier.

Slår du ihop de här två insikterna har du svaret på din fråga: Du måste sluta lägga ner den lilla tid du äger på saker som inte innebär någon som helst nytta för dig i framtiden, som Skyrim, CoD och annat som bara är förströelse. Den tid du tjänar in på att lägga av med dataspelandet får du istället lägga ner på att lära i´dig saker som du innerst inne tycker är tråkigt att lära sig, eftersom det tar längre tid att att lära  sig något som man finner tråkigt än det som snabbt ger belöning utan något värde. Som dataspel.

Du vet inte om det ännu, men det här är bara början på det som kallas att bli vuxen. Där ingår det att ta ansvar. Att ta ansvar innebär också att lägga ner tid på det som är viktigt istället på det som är oviktigt men roligare. Det finns bara en viss mängd tid varje dag. Först när du lärt dig/gjort viktiga saker kan du unna dig lyxen att göra något roligt, som dataspel.

Tycker du att det jag säger verkar jobbigt, så hamnar du naturligtvis på de lägre betygsstegen, därför att de elever som förstått vad som krävs för att få högre betyg inte slarvar bort en massa tid på onödigheter.

Men visst...du kan  alltid fortsätta att lägga ner timme efter timme på att spela Skyrim och Cod och fundera på vilka meritpoäng den kunskapen ger dig som vuxen.

Senast redigerat av Ingemar (2016-11-27 19:17)

Fråga om: GE, HI, RE, SH, SV, TK, SL eller IT i grundskolan
Titta mer: http://www.grundskoleboken.se/
Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan

Sidfot