Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Nationalekonomi A. Förväntad nytta

Hej32
Medlem

Registrerad: 2015-03-10

Nationalekonomi A. Förväntad nytta

Hej!

Skulle någon kunna hjälpa mig med denna frågan:

Kim har följande nyttofunktion U=√(X), där X anger hur mycket Kim konsumerar (räknat i kr). I beslut som innebär osäkerhet om utfallet agerar Kim efter förväntad nyttoteori. Nu det är fredag kväll och Kim saknar pengar. Kim kan välja att hoppa in och jobba ett extra pass på det lokala gatuköket och får då ihop 200 kr. Eller så kan Kim välja att försöka utnyttja sin skicklighet i ficktjuveri. Varannan kväll, som Kim ägnar sig åt ficktjuveri, så lyckas Kim stjäla en plånbok med 500 kr, men varannan kväll innehåller plånboken endast 100 kr. Kim riskerar aldrig att bli tagen av polisen och tycker att besväret av att jobba i gatukök eller stjäla plånböcker kan värderas till 100 kr. Vilket är det rationella valet för Kim?

a) Kim kommer att försöka stjäla en plånbok.
b) Kim kommer att jobba i gatuköket.
c) Kim är indifferent mellan a och b.
d) Kim kommer att avstå från båda alternativen.

Jag förstår tyvärr inte alls hur jag ska göra, och vill gärna få en förklaring till hur jag ska tänka!

Tack!

sthlmkille
Medlem

Registrerad: 2007-02-25

Re: Nationalekonomi A. Förväntad nytta

Hej32 skrev:

Hej!

Skulle någon kunna hjälpa mig med denna frågan:

Kim har följande nyttofunktion U=√(X), där X anger hur mycket Kim konsumerar (räknat i kr). I beslut som innebär osäkerhet om utfallet agerar Kim efter förväntad nyttoteori. Nu det är fredag kväll och Kim saknar pengar. Kim kan välja att hoppa in och jobba ett extra pass på det lokala gatuköket och får då ihop 200 kr. Eller så kan Kim välja att försöka utnyttja sin skicklighet i ficktjuveri. Varannan kväll, som Kim ägnar sig åt ficktjuveri, så lyckas Kim stjäla en plånbok med 500 kr, men varannan kväll innehåller plånboken endast 100 kr. Kim riskerar aldrig att bli tagen av polisen och tycker att besväret av att jobba i gatukök eller stjäla plånböcker kan värderas till 100 kr. Vilket är det rationella valet för Kim?

a) Kim kommer att försöka stjäla en plånbok.
b) Kim kommer att jobba i gatuköket.
c) Kim är indifferent mellan a och b.
d) Kim kommer att avstå från båda alternativen.

Jag förstår tyvärr inte alls hur jag ska göra, och vill gärna få en förklaring till hur jag ska tänka!

Tack!

Det är något knapphändig information men sannolikt är tanken att beräkna enligt följande. Förväntad nytta från att arbeta i gatukök respektive ägna sig åt ficktjuveri är:

LaTeX ekvation

LaTeX ekvation

Hej32
Medlem

Registrerad: 2015-03-10

Re: Nationalekonomi A. Förväntad nytta

Tack så hemskt mycket!

Jag var på rätt spår, men missade en detalj!

Tack än en gång!

Sidfot