Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Bestäm pH i en blandning!

[KE 1/A] Bestäm pH i en blandning!

LinneaSunden
Medlem

Registrerad: 2016-11-24

[KE 1/A] Bestäm pH i en blandning!

Hej! Jag har totalt kört fast på en uppgift och förstår inte hur jag får fram pH för en blandning. Jag vill gärna ha hjälp med hela uträkningen för har suttit så länge att jag inte riktigt vet vad jag gör haha. Uppgiften jag behöver hjälp med lyder:

Beräkna pH i en blandning gjord genom att du blandat 25cmLaTeX ekvation HCl med koncentrationen 0,5 mol/dmLaTeX ekvation, 60cmLaTeX ekvation Ca(OH)LaTeX ekvation med koncentrationen 0,25 mol/dmLaTeX ekvation och 100cmLaTeX ekvation HLaTeX ekvationO.

Tack på förhand!

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Re: [KE 1/A] Bestäm pH i en blandning!

Börja att bestämma hur många mol HCl respektive Ca(OH)2 som finns.

En enkel reaktionsformel ser ut såhär:

Ca(OH)2 + 2HCl --> CaCl2 + 2H2O

Utifrån formeln, vilket ämne är i överskott? Hur många mol i överskott?

Bestämm totala volymen. Vad blir koncentrationen av ämnet i överskott efter reaktionen? Vilket pH har en lösning med den koncentrationen?

Kemiteknolog och metallurg

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

SCl HCl är en stark syra. Hydroxidjonen är en stark bas. Det blir inga krånglifa jämviktsberäkningar.

Hur många mol oxoniumjoner har du totalt? Hur många mol hydroxidjoner har du totalt (änk på hur formeln för kalciumhydroxid ser ut!)?
Oxoniumjoner och hydroxidjoer kommer att reagera med varandra tills den ena sorten tar slut (det bildas vatten). Vilket av ämnena finns i överskott? Hur stort är överskottet?

Hur stor är den totala volymen? Vilken blir koncentratioen av oxoniumjoner eller hydroxidjoner? Vilket blir pH (alternativt vilket blir pOH följt av gör om till pH)?

Senast redigerat av Smaragdalena (2016-11-28 22:37)

Teraeagle
Medlem

(Dubbelpost)

Senast redigerat av Teraeagle (2016-11-24 23:26)

Teraeagle
Medlem

(Trippelpost) smile

Senast redigerat av Teraeagle (2016-11-24 23:26)

LinneaSunden
Medlem

Jag förstår inte... Hur ska jag räkna ut hur många mol det blir när det har reagerat?

Teraeagle
Medlem

Teraeagle skrev:

Börja att bestämma hur många mol HCl respektive Ca(OH)2 som finns.

LinneaSunden
Medlem

Ja, det har jag gjort. Men hur kommer jag fram till antal H+/OH-?

Teraeagle
Medlem

Skriv gärna ner dina beräkningar (eller åtminstone resultat) så blir det lättare för oss som hjälper att upptäcka misstag och beskriva hur du ska gå vidare.

2 mol HCl reagerar med 1 mol Ca(OH)2

Har man en blandning av 10 mol HCl och 3 mol Ca(OH)2 så blir det kvar 4 mol HCl efter reaktion.

Har man en blandning av 4 mol HCl och 3 mol Ca(OH)2 så blir det kvar 1 mol Ca(OH)2 efter reaktion.

Ser du mönstret? Hur blir det i ditt fall?

LinneaSunden
Medlem

Än så länge existerar inga beräkningar alls. Hur kommer det sig att formeln ser ut som du skriver den? Bör inte H2O vara i vänsterledet? Det står ju att blandningen ska vara gjord på de tre komponenterna.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Visst finns det vatten redan innan reaktionen, men det deltar inte. Det som reagerar är att oxiniumjoner reagerar med hydroxidjoner reagerar med varandra så att det gildas vatten. Det kallas en neutralisationsreaktion eller en neutralisering, och den är väsentlig att lära sig.

LaTeX ekvation

Har du räknat ut hur många mol HCl man har tillsatt till blandningen? LaTeX ekvation, så det bildas lika många mol oxoniumjoner som du hade HCl från början.

Har du räknat ut hur många mol kalciumhydroxid du har? LaTeX ekvation, så det finns dubbelt så många mol hydroxidjoner som det fanns kalciumhydroxid.

Vilket finns det mest av, oxoniumjoner eller hydroxidjoner?

Resten kan vi fortsätta med när du har kommit så långt.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Bestäm pH i en blandning!

Sidfot