Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Är det verkligen en skillnad på betygsättning i olika skolor?
- Melodishhh
- Medlem
- Registrerad: 2016-11-03
Är det verkligen en skillnad på betygsättning i olika skolor?
Hej!
Jag är en tjej som går första året på Kungsholmens Gymnasium och det är seriöst jävligt jobbigt
Det är mestadels jobbigt eftersom så många sagt att det är svårare att få bra betyg i Kg än i andra skolor
Vet någon om detta är sant?
Liksom det har varit i hjärnan på mig i flera månader nu, ska jag stanna eller byta, är det verkligen svårare eller är det en lögn?
Kan någon hjälpa mig??
- anders45
- Medlem
- Registrerad: 2015-03-23
Re: Är det verkligen en skillnad på betygsättning i olika skolor?
Melodishhh skrev:
Hej!
Jag är en tjej som går första året på Kungsholmens Gymnasium och det är seriöst jävligt jobbigt
Det är mestadels jobbigt eftersom så många sagt att det är svårare att få bra betyg i Kg än i andra skolor
Liksom det har varit i hjärnan på mig i flera månader nu, ska jag stanna eller byta, är det verkligen svårare eller är det en lögn?
Kan någon hjälpa mig??
Huruvida samma prestation ger samma betyg? Svar nej. Inte heller i samma skola.
Detta beror på att betygssättningen aldrig kan göras exakt.
Domstolar har vägledning genom domar i HD, som ger vägledning för tingrätten.
För skolan ger nationella prov besked om standarden i en klass. Det är t ex inte sannolikt att en grupp får medelbetyget B om samma grupp fick medelvärdet E på det nationella provet.
Om din skola ger rätta betyg kan t ex undersökas med jämförelse mellan nationella prov och betyg.
- Luft
- Medlem
- Registrerad: 2014-09-18
Melodishhh skrev:
Hej!
Kan någon hjälpa mig??
Om du får exempelvis C på matteproven men A på det nationella provet i matematik ger din skola fel betyg. Många på KG har haft A i allt innan och sänker sig till lägre betyg. Men om du t.ex får C på nationella provet i matte är det fel på "dig" och inte skolan om man säger så.
A complicated thing is just a bunch of simple things put together.
- Melodishhh
- Medlem
Luft skrev:
Melodishhh skrev:
Hej!
Kan någon hjälpa mig??Om du får exempelvis C på matteproven men A på det nationella provet i matematik ger din skola fel betyg. Många på KG har haft A i allt innan och sänker sig till lägre betyg. Men om du t.ex får C på nationella provet i matte är det fel på "dig" och inte skolan om man säger så.
Tjena
Gud nej jag kom in på KG med 340 och fick A på alla Nationella prov.
- Melodishhh
- Medlem
anders45 skrev:
Melodishhh skrev:
Hej!
Kan någon hjälpa mig??Huruvida samma prestation ger samma betyg? Svar nej. Inte heller i samma skola.
Detta beror på att betygssättningen aldrig kan göras exakt.
Domstolar har vägledning genom domar i HD, som ger vägledning för tingrätten.
För skolan ger nationella prov besked om standarden i en klass. Det är t ex inte sannolikt att en grupp får medelbetyget B om samma grupp fick medelvärdet E på det nationella provet.
Om din skola ger rätta betyg kan t ex undersökas med jämförelse mellan nationella prov och betyg.
Syftade mer på att det kanske är lättare att få bra i andra skolor eftersom lärarna kanske är snällare? Jag vet faktiskt inte, det var därför jag frågade, hur som helst tack men det är så att jag inte har nationella på hälften av alla ämnen.
- Woozah
- Medlem
- Registrerad: 2012-12-09
Eftersom det inte finns ett exakt sätt att bedöma på så är det givet att olikheter uppstår. Vad som är "mycket väl" och "väl" skiljer sig från person till person.
- Sonny Crockett
- Medlem
- Registrerad: 2015-08-08
Hej!
Hur du ställt dig själv frågan om betygssättningen i grundskolan varit korrekt? Det kan i självaste verket vara generösa betyg som givits i grundskolan och att det därmed finns ett "hopp" mellan betygen i grundskolan och i gymnasiet.
Mvh,
Sonny Crockett
" People never change, they only get old "
- Melodishhh
- Medlem
Sonny Crockett skrev:
Hej!
Hur du ställt dig själv frågan om betygssättningen i grundskolan varit korrekt? Det kan i självaste verket vara generösa betyg som givits i grundskolan och att det därmed finns ett "hopp" mellan betygen i grundskolan och i gymnasiet.
Mvh,
Sonny Crockett
Hej
Det har jag gjort
Det var dock så att jag fick veta under ett samtal med syv från min skola att min skola har som "tradition" att ge elever över kurs eller var hårdare med betygen.
Vilket kommer till min fråga om det verkligen är svårare i andra skolor etc etc
- Divergent
- Medlem
- Registrerad: 2015-07-14
Ja kg är svåraren andra dock så tror jag inte det är jättestor skillnad mellan till exempel norra real, kg, bromma osv. Om det ska vara en märkbar skillnad får du jämföra kg med mikael elias, hermods, jakobsberg osv sånna lall gymnasium.
- Melodishhh
- Medlem
Divergent skrev:
Ja kg är svåraren andra dock så tror jag inte det är jättestor skillnad mellan till exempel norra real, kg, bromma osv. Om det ska vara en märkbar skillnad får du jämföra kg med mikael elias, hermods, jakobsberg osv sånna lall gymnasium.
Mm men skulle dock aldrig vilja sjunka så lågt och börja där
Gick ut med 340 och börja på ett ställe med 100p intagning är lite shitty för min del, ( snälla ta inte illa upp, de är säkert jätte bra gymnasium men personligen är det inte något för mig )