Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Fakultet och statistik

casshi
Medlem

Registrerad: 2016-03-03

[HSM] Fakultet och statistik

Hej kompisar!

Jag läser en kurs i statistik och behöver matematisk hjälp för att ta mig runt ett tal.
Jag är inne på ett område som kallas hypergeometrisk fördelning och då använder vi oss av fakultet och ofta med stora siffror.
Jag har följande tal som min miniräknare inte klarar av att räkna ut;

80! / 20!x60!
Jag behöver hjälp att räkna ut division med fakultet, jag vet att det finns ett busenkelt sätt att göra det på, men jag glömde anteckna det från föreläsningen. Tacksam om någon vänlig själ vill förklara för mig!

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Re: [HSM] Fakultet och statistik

Eftersom 3! = 1*2*3 och 7! = 1*2*3*4*5*6*7 så är

7!/3! = (1*2*3*4*5*6*7)/(1*2*3) = 4*5*6*7.

Med det tipset kan du förenkla 80!/60! till att börja med.

Senast redigerat av Yngve (2016-11-23 15:41)

Nothing else mathers

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

LaTeX ekvation
Man kan förkorta så att det bara blir kvar LaTeX ekvation (fast det är bäst att du kontrollräknar!)

Jag började med att stryka 20-16 i nämnaren och skriva 4 på rätt ställen i täljaren, sedan 15-13 och skriva 5 på rätt ställen, sedan tittade jag på resten av siffrorna i nämnaren var för sig.

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Varannan multiplikation, varannan division, så blir det aldrig stora tal. 80/20*79/19*...

Sidfot