Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 3/C]M3c minimipunkt

Ghazkull
Medlem

Registrerad: 2016-11-23

[MA 3/C]M3c minimipunkt

Har kört fast i denna uppgift: kurvan y=ax³+bx+10 har en minimipunkt i (1,-8). Bestäm konstanterna a och b.
Jag har satt in punkten (1,-8) i funktionen och får -8=a+b+10. Men sen kör jag fast. Hur går man vidare?

Ture33
Medlem

Registrerad: 2015-09-06

Re: [MA 3/C]M3c minimipunkt

Ghazkull skrev:

Har kört fast i denna uppgift: kurvan y=ax³+bx+10 har en minimipunkt i (1,-8). Bestäm konstanterna a och b.
Jag har satt in punkten (1,-8) i funktionen och får -8=a+b+10. Men sen kör jag fast. Hur går man vidare?

Om jag säger minimipunkt och derivata, vad tänker du då på?

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Ghazkull skrev:

Vad är derivatans värde i den punkten?

Nothing else mathers

Ghazkull
Medlem

Registrerad: 2016-11-23

Ture33 skrev:

Ghazkull skrev:

Om jag säger minimipunkt och derivata, vad tänker du då på?

Jag har gjort så att jag deriverade y=ax³+bx+10 då x=1 och fick 3a+b =0 jag satt det sedan lika med a=-18-b som jag fått fram från -8=a+b+10. Löste sedan ut b och fick sedan allt att stämma. Har jag gjort rätt då?

Ture33
Medlem

Registrerad: 2015-09-06

Ja det är rätt metod.

Sidfot