Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B]Räkna ut syras koncentration innan titrering

[KE 2/B]Räkna ut syras koncentration innan titrering

Krater
Medlem

Registrerad: 2016-09-04

[KE 2/B]Räkna ut syras koncentration innan titrering

Hej!

Jag har titrerat 20 ml HAc syra, med 20 ml NaOH (0,1 M). När 14 ml NaOH tillsatts så uppnåddes ekvivalenspunkten, och pH-värdet i ekvivalenspunkten var mellan 8 och 9. Nu är min uppgift att ta reda på vilken koncentration syran hade innan laborationen påbörjades.

HAc+NaOH ⇄ NaAc+H2O

Jag har börjat göra såhär:
Vid ekvivalenspunkt
NaOH:     v = 0,014 dm^3      c = 0,1 M                  n = c*v = 0,0014 mol
HAc:        v = 0,020 dm^3      c = n/v = 0,07 M       n = 0,0014 mol

Jag har satt att NaOH och HAc har samma substansmängd eftersom att det är i ekvivalenspunkten, och då har de samma molförhållande. Eller hur?

Från start (innan titrering börjat)
NaOH:    v = 0                      c = 0                         n = 0
HAc:       v = 0,020 dm^3                   

Är det rätt så långt? Hur ska jag fortsätta? Är rätt osäker på detta...

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [KE 2/B]Räkna ut syras koncentration innan titrering

Ja, vid ekvivalenspunkten har du tillsatt lika många  mol hydroxidjoner som det fanns ättiksyra från början.

Koncentrationan för ättiksyran (eller snarare acetatjonerna) vid ekvivalenspunkten är ointressant, men om du skulle vilja räkna ut den behöver du använda den volym som det är totalt. Den koncentrationen du har räknat ut är koncnetrationen av ättiksyra från början.

Krater
Medlem

Registrerad: 2016-09-04

Aha, okay! Tack!

Du säger att det vid ekvivalenspunkten är lika många mol hydroxidjoner som det fanns ättiksyra från början - betyder det att n (HAc) = n (NaOH)     vid ekvivalenspunkten också?

Om inte, varför skriver man då det så i beräkningarna?

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Vid ekvivalenspunkten kan man räkna med att det inte finns någon ättiksyra kvar, utan att allt har förbrukats. Men det finns fortfarande lika många acetatjoner som det fanns ättiksyramolekyler från början.

Ofta slår man ihop ättiksyra och acetatjoner för att få enklare beteckningar.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B]Räkna ut syras koncentration innan titrering

Sidfot