Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 2/B] Lös ekvationssystemet/ vilken metod?

emelieeeeeeee
Medlem

Registrerad: 2016-11-22

[MA 2/B] Lös ekvationssystemet/ vilken metod?

Jag har försökt att lösa nedanstående ekvationssystem, kollat på klipp och läst bok. Tycker att addistionsmetoden passar bäst? Jag gör ( för tecknet som är framför ekvationen så jag inte vet hur jag ska få fram det på denna sida..

Lös ekvationssystemet
(2x+7y=8
(5x+9y=3

Så här långt har jag kommit:

(2x+7y=8
(5x+9y=3

*5(2x+7y=8
*-2(5x+9y=3

(10x+14y=25
(-10x-18y=-6
----------------------
         4y=-19

Mitt problem nu är att jag inte kommer vidare och undrar om jag har tänkt helt fel?

Ture33
Medlem

Registrerad: 2015-09-06

Re: [MA 2/B] Lös ekvationssystemet/ vilken metod?

emelieeeeeeee skrev:

Jag har försökt att lösa nedanstående ekvationssystem, kollat på klipp och läst bok. Tycker att addistionsmetoden passar bäst? Jag gör ( för tecknet som är framför ekvationen så jag inte vet hur jag ska få fram det på denna sida..

Lös ekvationssystemet
(2x+7y=8
(5x+9y=3

Så här långt har jag kommit:

(2x+7y=8
(5x+9y=3

*5(2x+7y=8
*-2(5x+9y=3

(10x+14y=25
(-10x-18y=-6
----------------------
         4y=-19

Mitt problem nu är att jag inte kommer vidare och undrar om jag har tänkt helt fel?

Du har inte tänkt helt fel men du har räknat fel.

*5(2x+7y=8) Med det här antar jag att du vill multiplicera ekvationen med 5, vad får du då?

På slutet  har du fått       4y=-19  vilket i och för sig är fel eftersom du gjorde fel i steget innan, men om det varit rätt, ska du lösa ut y och sätta in i en av de ursprungliga ekvationerna och därefter lösa ut x.

Sidfot