Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 1/A]Sannolikhetslära

Thoyu
Medlem

Registrerad: 2016-09-30

[MA 1/A]Sannolikhetslära

Hej!

Vilken är sannolikheten att minst två elever i en klass har födelsedag på samma dag om det finns totalt 20 elever i klassen

Jag har kommit fram till rätt svar genom att multiplicera 362 med resten av talet fram till 346 och sedan dividera med 365^20 för att räkna fram hur stor sannolikheten är att eleverna inte ska fylla år på samma dag. Sedan tog jag 1 och subtraherade med svaret och fick fram 0.48, vilket är rätt svar. Men jag känner att den här sättet tog ganska långt tid och undrar om någon har en bättre lösningssätt?

Tack i förväg!

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

Re: [MA 1/A]Sannolikhetslära

Hej!

Om LaTeX ekvation betecknar antalet barn som fyller år på samma dag så vill du bestämma sannolikheten LaTeX ekvation. Eftersom det finns 20 stycken barn i klassen så kan sannolikheten skrivas

LaTeX ekvation

Istället för en summa av 18 stycken termer kan du uttrycka LaTeX ekvation Det du behöver beräkna är

LaTeX ekvation;

notera att händelsen LaTeX ekvation är omöjlig (1 barn fyller år på samma dag som...(vem?))

Prob(X=0): Samtliga 20 barn har olika födelsedagar.

LaTeX ekvation

Prob(X=2): Två barn har samma födelsedag och 18 barn har olika födelsedagar.

LaTeX ekvation

Sidfot