Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Bästa sättet att öva matte inför gymnasiet?

svennebrorsan_
Medlem

Registrerad: 2016-09-29

Bästa sättet att öva matte inför gymnasiet?

Tjena

Har valt teknikvetenskap på gymnasiet. Vilket inkluderar att man måste läsa ända tills matte 4 och kanske bortom det. Dock tror jag inte att jag är säker i sadeln när det gäller matten. Jag tycker inte att jag har tillräckligt med kunskaper för att klara av matten; antagligen för att jag knappt någonsin arbetar med matte och just nu ligger jag på ett D och förväntas nå C denna termin.

Så helt enkelt undrar jag vilka är de bästa strategierna att lära sig så mycket matte på ca 8 månader tills gymnasiet. Ska jag läsa böcker? Använda khan academy? Fråga lärarna? Även vill jag veta hur jag t.e.x kan komma ihåg regler som att omkretsen på en cirkel är π x d och sätt att enklare lösa problem.

Tack

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Re: Bästa sättet att öva matte inför gymnasiet?

Jag tycker personligen att Khan Academy är rätt bra. Har hjälpt mig en del på universitetet.

Man brukar få ett formelblad med formlerna för beräkning av area, volym osv. för de vanligaste figurerna och kropparna som trianglar, klot, cylindrar osv. Det är alltså ingenting du egentligen behöver lära dig utantill, men du kommer ändå att minnas en del av dem efter att ha gjort några uppgifter. Såhär brukar bladet se ut: http://www.formelsamlingen.se/media/278 … ladma1.pdf

Se till att kunna grunderna så bra som möjligt. Det viktigaste att kunna på förhand är t ex hur man förenklar ett bråk, grundläggande ekvationslösning, Pythagoras sats, multiplikationstabellen... Det är saker som kommer att vara användbart om det så handlar om högstadiet, gymnasiet eller universitetet. Är man inte helt säker på allt det så kommer det också att ta en del värdefull tid som egentligen borde läggas på att lära sig de nya sakerna.

Senast redigerat av Teraeagle (2016-11-21 15:44)

Kemiteknolog och metallurg

Sidfot