Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [HSF] Ersättningsresistansen?

[HSF] Ersättningsresistansen?

hoppiloppan
Medlem

Registrerad: 2016-11-21

[HSF] Ersättningsresistansen?

Hej!

Detta är egentligen en väldigt simpel fråga men jag får verkligen inte ordning på det...

Man skall ersätta resistanserna på bilden nedan med en ersättningsresistans Rab. Detta skall bli 3R/2 men jag får det till att bli allt annat än det. Tänker att resistanserna längst till höger är paralellkopplade, att den längst ner är paralellkopplad till dessa, samt att den är längst är är vidare seriekopplad. Detta verkar dock inte stämma, var tänker jag fel?

hoppiloppan
Medlem

Registrerad: 2016-11-21

Re: [HSF] Ersättningsresistansen?

Länk till uppgift: http://imgur.com/uWYprzr

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [HSF] Ersättningsresistansen?

Håller med dig om att de två resistorerna längst till höger är parallellkopplade. Resistorn längst ner är kortsluten, så den kan man glömma. Den översta resistorn är seriekopplad med de båda högra.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [HSF] Ersättningsresistansen?

Sidfot