Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Historia
  •  » Varför ville Ryssland och Österrike-Ungern ha Balkan på 1900-t?

Varför ville Ryssland och Österrike-Ungern ha Balkan på 1900-t?

Susiz
Medlem

Registrerad: 2016-09-27

Varför ville Ryssland och Österrike-Ungern ha Balkan på 1900-t?

Ryssland ville ha Balkan pågrund av att den var viktig för att kunna transportera varor till andra länder eftersom vattnet inte fryser till is där. Österrike-Ungern villa ha den för att få större områden. Men varför ville de bara ha inflytan över balkan i början av 1900-t och inte under 1700 eller 1800 talet? Har googlat och sökt i boken men hittar inget som ger mig fakta så jag tydligt kan förklara detta.

Tacksam för svar smile

Ingemar
Medlem

Registrerad: 2013-11-14

Re: Varför ville Ryssland och Österrike-Ungern ha Balkan på 1900-t?

Susiz skrev:

Ryssland ville ha Balkan pågrund av att den var viktig för att kunna transportera varor till andra länder eftersom vattnet inte fryser till is där. Österrike-Ungern villa ha den för att få större områden. Men varför ville de bara ha inflytan över balkan i början av 1900-t och inte under 1700 eller 1800 talet? Har googlat och sökt i boken men hittar inget som ger mig fakta så jag tydligt kan förklara detta.

Tacksam för svar smile

Tidigare i historien hade du ottomanerna/Osmanerna i Turkiet och de var rätt tuffa. Bland annat Karl XII ville ha hjälp av dem i kriget mot Ryssland. De hade kontroll över Balkan ända sedan medeltiden och det kostade helt enkelt mer än det smakade att försöka erövra Balkan från dem.

Från 1800-talet och framåt raseras det Osmanska imperiet inifrån. Det får öknamnet "Europas sjuke man". När det blir svagare och svagare börjar delar av riket att slå sig fria, eller tas över av grannländerna. Det är därför Balkan börjar brytas upp under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet och drar till sig intresset från andra länder med imperiedrömmar. Inte för att inte grannländerna haft intresset för Balkan tidigare, utan för att Osmanska imperiet inte längre klarade av att försvara det.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/06/OttomanEmpireIn1683.png/510px-OttomanEmpireIn1683.png

Fråga om: GE, HI, RE, SH, SV, TK, SL eller IT i grundskolan
Titta mer: http://www.grundskoleboken.se/
Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan

• Forum
  •  » Historia
  •  » Varför ville Ryssland och Österrike-Ungern ha Balkan på 1900-t?

Sidfot