Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] lokalt max - och minvärde

rg92
Medlem

Registrerad: 2016-02-08

[HSM] lokalt max - och minvärde

Hej igen!
Minnet sviker lite kring följande uppgift, så hoppas på hjälp!

"Finn lokala max - och minvärden, samt största och minsta värde till funktionen:"

-x^2+2x-2

samt till funktionen:

-3x^3+9x-1

Jag kom endast så långt att jag deriverade funktionerna och satte dom till 0.
Löste sen ut x och satte in x-värdet i den ursprungliga funktionen, men sen tog det stopp.

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [HSM] lokalt max - och minvärde

Då fick du väl ett extremvärde för andragradsfunktionen och två för tredjegradsfunktionen? Det återstår att avgöra om det är max eller min. Sätt in ett annat x-värde i andragradsfunktionen, till exempel x=0, som jämförelse. Då är det klart om extremvärdet är max eller min och då inser du också om det är största eller minsta värde överhuvudtaget. För tredjegradaren är det lätt att se vilket värde som är min och vilket som är max. Skissa kurvan så ser du att den går upp i himlen till vänster och ner i underjorden till höger, så det finns inget största och minsta värde.

rg92
Medlem

ok!

Men om man fokuserar på största och minsta värde så innebär väl en strängt avtagande kurva att minsta värde
saknas.
Och att en strängt växande kurva saknar största värde?

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

rg92 skrev:

ok!

Men om man fokuserar på största och minsta värde så innebär väl en strängt avtagande kurva att minsta värde
saknas.
Och att en strängt växande kurva saknar största värde?

Dessa funktioner är varken strängt växande eller strängt avtagande.

Nothing else mathers

rg92
Medlem

Löste sig till slut! big_smile

Sidfot