Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Vad används taylorutveckling till?

PimpNamedSlickBack
Medlem

Registrerad: 2011-11-01

[HSM] Vad används taylorutveckling till?

Jag har aldrig fått en bra förklaring av taylorutveckling används till.
Kan någon ge en bra förklaring om deras användsområde. Associera gärna till fysik. smile
Tackar.

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [HSM] Vad används taylorutveckling till?

Dom kurvor man känner till bäst och som är enklast att räkna med är linjer, andragradskurvor, tredjegradskurvor och så vidare. Taylorutvecklingen av f(x) har en förstagradsterm, en andragradsterm osv och genom att ta med fler och fler termer kan man få den att överensstämma med f(x) hur bra som helst. Så därför kan man glömma krångliga funktioner som sinus och logaritmen - man taylorutvecklar dom och sen räcker det att kunna plus och gånger!

Tarrega
Medlem

Registrerad: 2012-09-26

Det kan användas till mycket vad jag vet. Ett användningsområde är att lösa diffekvationer och kopplingen mellan diffekvationer och fysik är ju uppenbar.

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

Henrik E skrev:

Dom kurvor man känner till bäst och som är enklast att räkna med är linjer, andragradskurvor, tredjegradskurvor och så vidare. Taylorutvecklingen av f(x) har en förstagradsterm, en andragradsterm osv och genom att ta med fler och fler termer kan man få den att överensstämma med f(x) hur bra som helst. Så därför kan man glömma krångliga funktioner som sinus och logaritmen - man taylorutvecklar dom och sen räcker det att kunna plus och gånger!

Det finns funktioner vars Taylorpolynom överensstämmer med funktionen f bara i en enda punkt, oavsett hur många termer polynomet innehåller!

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

albiki skrev:

Det finns funktioner vars Taylorpolynom överensstämmer med funktionen f bara i en enda punkt, oavsett hur många termer polynomet innehåller!

Menar du funktioner i stil med "f(x) = 1 om x är rationellt och 0 annars", eller gäller det även "snälla" funktioner? (fast jag har svårt att föreställa ett Taylorpolynom för funktionen jag nämnde)

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

Smaragdalena skrev:

albiki skrev:

Menar du funktioner i stil med "f(x) = 1 om x är rationellt och 0 annars", eller gäller det även "snälla" funktioner? (fast jag har svårt att föreställa ett Taylorpolynom för funktionen jag nämnde)

Funktionen du nämner är inte kontinuerlig, än mindre deriverbar. Funktionen jag tänker på är oändligt många gånger kontinuerligt deriverbar överallt.

Senast redigerat av albiki (2016-11-21 03:38)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Nä det är klart, då går det inte alls att göra någon taylorutveckling av "min" funktion, kommer bara ihåg den som exempel på krånglig ekvation med konstiga egenskaper.

Vilken funktion är det du tänker på?

Sidfot