Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 4/D] problem med Faktorisering & Nollprodukts metoden

SvenSvensson
Medlem

Registrerad: 2016-11-17

[MA 4/D] problem med Faktorisering & Nollprodukts metoden

Hejsan Har stött på ett problem gällande en uppgift som lyder att jag ska faktorisera 3x^2 - 3 och sedan använda mig av nollprodukts metoden för att få fram nollställen för en derivata.

förstår inte hur jag ska göra med faktoriseringen eller vilken sak jag ska bryta ut då jag bara kan komma fram till 3(x^2 - 1) = 0 men detta kan inte stämma för hur ska jag använda nollprodukts metoden då det inte finns ett x utanför parentesen?

I facit står det att X1 = 0 och X2 = - 1

Tack på förhand för svar.

Senast redigerat av SvenSvensson (2016-11-19 15:11)

Russell
Moderator

Registrerad: 2013-08-22

Re: [MA 4/D] problem med Faktorisering & Nollprodukts metoden

Dels så bygger ju nollproduktmetoden bara på att någon av faktorerna måste vara 0 för att produkten ska vara 0, så när du har 3(x^2-1)=0 så måste alltså antingen 3 eller x^2-1 vara 0—och då är det förstås det sistnämnda.

Men tänker du på konjugatregeln så ser du kanske att du även kan faktorisera x^2-1 så att du får tre faktorer 3(...)(...)=0 där båda parenteserna innehåller x.

Ps. Om facit säger att lösningarna är x=0 och x=-1 så står det fel. Det stämmer att det finns två lösningar och att x=-1 är en av dem, men den andra är inte x=0.

The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.

SvenSvensson
Medlem

Registrerad: 2016-11-17

Re: [MA 4/D] problem med Faktorisering & Nollprodukts metoden

Russell skrev:

Dels så bygger ju nollproduktmetoden bara på att någon av faktorerna måste vara 0 för att produkten ska vara 0, så när du har 3(x^2-1)=0 så måste alltså antingen 3 eller x^2-1 vara 0—och då är det förstås det sistnämnda.

Men tänker du på konjugatregeln så ser du kanske att du även kan faktorisera x^2-1 så att du får tre faktorer 3(...)(...)=0 där båda parenteserna innehåller x.

Ps. Om facit säger att lösningarna är x=0 och x=-1 så står det fel. Det stämmer att det finns två lösningar och att x=-1 är en av dem, men den andra är inte x=0.

Okej tack så mkt

Sidfot