Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B][ÅK 7-9. Laborationsrapport

[KE 2/B][ÅK 7-9. Laborationsrapport

Ellen17
Medlem

Registrerad: 2016-11-07

[KE 2/B][ÅK 7-9. Laborationsrapport

Hej!
Jag går i årkurs 7 vilket innebär att det är en hel del nytt för mig just nu.
I morgon ska jag skriva min första labborationsrapport och den ska ochså betygsättas.
Jag känner mig fortfarande osäker med skrivandet av labborationrapport och skulle känna mig tryggare för fler tips. Dessutom siktar jag högt och vill veta hur jag kan nå mitt mål. Behöver i allafall lite respons och hjälp med denna labborationsrapport.
   Salt i vatten
Syfte: Hur mycket salt kan lösas upp i en viss mängd vatten?
Hypotes: Jag tror att det går att lösa upp 2 stycken fulla teskedar med salt. Mängden vatten är för liten för att ta plats för fler utrymmen än 2 skedar salt. Saltmollekylerna kommer att ta en sådan plats och minska för fler utrymmen.
Material: Man behöver en tom bägare, vatten, en tesked och salt.
Utförande: vi ska ta reda på hur många skedar salt som går att lösas i 25ml vatten. Vi häller upp ca 25 ml i den tomma bägaren. Sedan tar vi en sked i taget med salt som vi häller i vattnet och rör om tills det har löst upp sig.
Resultat: fyra fyllda teskedar salt löste upp sig i vattnet.
Slutsats/diskussion: vattnet kunde inte bryta upp fler saltmolekyler än vad de fyra teskedarna med salt innehöll. Det blev mindre utrymmen för fler saltmolekyler att lösa upp sig i vattnet. Vattnet blev ochså grumligare för varje sked och det resulterade i en uppslamning. Blandningen blev heterogen för att man såg saltkornen i vattnet. Resultatet kopplat till hypotesen skiljer sig. För 25 ml vatten finns det plats för fler teskedar salt än 2 st att lösa upp sig. Det fanns ett större uttrymme.
Felkällor/förbättring
Det är viktigt att tänka på att använda samma mängd salt för varje gång som man tillsätter i vattnet. I andra fall kan det ge olika resultat. Man kan vara säker på att man tillsatt samma mängd salt för varje gång i vattnet genom att stryka med fingret över varje sked fylld med salt innan man häller ned det i vattnet. Det ger ett säkert resultat genom att man har ett sammanställt och lika mått.
Vilket betyg?

Vad kan förbättras?

Tack på förhand. . Ellen

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 2/B][ÅK 7-9. Laborationsrapport

Sidfot