Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[SV 1] Manus till Tal
- dontkillmyvibe
- Medlem
- Registrerad: 2016-09-18
[SV 1] Manus till Tal
Hello. I was wondering if anyone could take some time and help me with the script I wrote.
Any sort of constructive criticism is accepted and it would be very much appreciated if you could give me some tips that'll help me become better at writing in swedish. Thanks and have a wonderful day
Text:
Varför ska du starta ett eget företag?
Idag ska jag prata om ett väldigt intressant ämne. Men innan jag börjar vill jag fråga er en snabb fråga. Vad har bilen, huset och båten gemensamt? ….. De är sjukt dyra och många kommer inte kunna köpa det.
Vi lever i en värld där det är helt okej att göra samma sak igen och igen och igen. Jag tycker att det ska inte vara så. Är meningen med livet att göra samma sak varje dag? Nej det är det inte.
Det är just därför mitt tal ska handla om
Entreprenörskap och varför ska du starta ett eget företag?
Elon Musk, Bill Gates, Sergey Brin och många andra började som er. De gick i skola, pluggade mycket och startade de ett eget företag. Kolla på de nu! Tillsammans är de värda mer än många länder. Vi vet ju alla att de som lyckas med det de vill är alltid entreprenörer som våga riskera utan någon tvekan alls. Livet är full med stora risker så om man inte vågar ta chanserna man får då kommer man aldrig lyckas.
Så, vad är en företag egentligen?
Många tror att det bara ett ställe där man tillverkar saker. Men det är inte bara det.
Ett företag är helt enkelt en organisation som består av medlemmar som jobbar tillsammans för att utveckla, producera eller tillverka en produkt eller tjänst. Hur många personer som är med och hjälper till ha inte något att göra med det och du måste inte köpa en byggnad. Så länge du jobbar för dig själv kan du kalla det för företag.