Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[HSK] Beredning av acetatbuffert
- amandagustafsson
- Medlem
- Registrerad: 2016-01-13
[HSK] Beredning av acetatbuffert
Hej!
Jag har problem med en uppgift inför en laboration, den lyder såhär: "Hur ska du bereda 0,1M acetatbuffert (volym 250 ml) av ättiksyra (CH3COOH) och natriumacetattrihydrat (CH3COONa*3H2O) med ph 5,1? Svara med volymen ättiksyra och massan natriumacetattrihydrat som krävs."
Jag har kommit så långt att jag med hjälp av Henderson-Hasselbalch har räknat ut att kocentrationen av ättikssyra är 0,0314 M och koncentrationen av natriumacetattrihydrat är 0,0686 M, men sen vet jag inte hur jag ska fortsätta. Jag har testat räkna med c1v1=c2v2 men får då volymer mycket större än 250 ml, vilket blir orimligt eftersom den slutgiltiga blandningen ska vara just 250 ml.
Extremt tacksam för snabbt svar!
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Re: [HSK] Beredning av acetatbuffert
Är det 100%-ig ättiksyra du har, eller vilken är koncentrationen? Natriumacetat är ett pulver, inte en vätska.
- amandagustafsson
- Medlem
Ja, ättikssyran är 100%-ig, vi har också fått angivet att densiteten är 1,05 g/ml.
Men är inte natriumacetattrihydrat i vätskeform? Jag tänker eftersom H20-molekyler ingår, är inte molekylen hydratiserad då? Och om jag har fel och det är ett pulver, kan man inte då längre använda Henderson-Hasselbalch vid beräkning eller varför är det annars viktigt vilken form det är i?
- Smaragdalena
- Medlem
Visst kan du använda buffertformeln (= H-H) för att beräkna vilken koncetration du skall ha av ättiksyra respektive natriumacetat. Jag skulle ha gjort likadant.
Eftersom du vet densiteten för ättiksyran kan du mäta upp den, om du inte vill väga.
Nej, natriumacetatet innehåller kristallvatten - det påverkar molmassan när du räknar ut vilken massa du skall väga upp. Gjorde du aldrig en lab på gymnasiet där du kollade hur många kristallvatten det var i något salt? Det är roligast med kopparsulfat (för det hydratiserade saltet är så vackert blått, det torra är vitt) men det är svårt att få bra resultat med det saltet.
Om du vet vilken koncentration ättiksyran resp natriumacetatet skall ha i bufferten, kan du beräkna hur många mol det går åt för att göra 250 ml lösning. När du vet hur många mol du behöver, kan du räkna ut hur många gram du skall väga upp. Detta ingår i kursen Kemi1 på gymnasiet. Formlerna du behöver är c=n/v och n=m/M.
- amandagustafsson
- Medlem
Tack så mycket för hjälpen! Jag inser hur snabbt jag glömmer saker jag läst i gymnasiet
Jag har räknat vidare på uppgiften och fått fram svar på båda två, men något jag är osäker på är vilken värde på molmassan jag ska ha för acetatet. Är det värdet för natriumacetat som sådant eller tillsammans med kristallvattnet?
- Smaragdalena
- Medlem
Eftersom kristallvattnet ingår i det du skall väga upp, skall du räkna på molmassan inklusive kristallvatten. (Hade du haft vattenfritt natriumacetat skulle du ha räknat med molmassan för vattenfritt natriumacetat.)
- jenfaa
- Medlem
- Registrerad: 2016-04-26
Buffar denna tråd..
Håller på med samma och har fått fram koncentrationerna likt amanda, men hur räknar jag ut m för natriumacetattrihydrat? Jag kan inte hitta någon densitet??
- jenfaa
- Medlem
- Registrerad: 2016-04-26
Buffar denna tråd..
Håller på med samma och har fått fram koncentrationerna likt amanda, men hur räknar jag ut m för natriumacetattrihydrat? Jag kan inte hitta någon densitet??