Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] Volymen för en luftmassa

[FY 1/A] Volymen för en luftmassa

Wassewaase1995
Medlem

Registrerad: 2016-10-30

[FY 1/A] Volymen för en luftmassa

Hej!

En luftmassa med volymen 45m2 värms upp från 20C till 65C, hur stor Volym har då luftmassan?

joculator
Medlem

Registrerad: 2012-09-12

Re: [FY 1/A] Volymen för en luftmassa

Välkommen till PA!

Hur har du försökt/tänkt själv?
Kanske ideala gaslagen? Det mesta är ju konstant \, det är ju bara temp och volym som ändras...

Edit: du kan alltså använda specialfallet där Boyles lag gäller
https://sv.wikipedia.org/wiki/Boyles_lag

Senast redigerat av joculator (2016-11-16 14:23)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Alla de där varianterna med namn efter gamla gubbar där man bara ändrar två saker tycker jag är hopplöst att försöka komma ihåg. Istället använder jag idealgaslagen pV=nRT och konstaterar att i ditt fall är p, n och R konstanta, så V=kT. Du kan sätta in volymen i vilken enhet du vill, men tänk på att använda Kelvin för temperaturen!

(Om man använder "hela" pV=nRT måste man sätta in V i kubikmeter, om man vill använda det vanliga värdet på R.)

joculator
Medlem

Jag är osäker på hur du tycker att ditt svar skiljer sig från mitt...

Smaragdalena
Medlem

Inte skiljer sig, bara en ytterligare kommentar (särskilt till att du kom ihåg att det heter just Boyles lag).

joculator
Medlem

Ja, jag kommer aldrig ihåg namnen på gubbarna heller. Brukar alltid 'hela' lagen.
Fick dock problem på ett prov en gång när frågan faktiskt var 'vad heter den här lagen' och jag såklart fick gissa på vilken gubbe det skulle vara. Suck...

Smaragdalena
Medlem

Det är den sämsta sortens provfrågor, tycker jag. Ungefär som att lära sig namnen på en massa kungar... En sån fråga skulle ha varit OK om det var ett prov i vetenskapshistoria, inte om det är ett prov i fysik eller kemi.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A] Volymen för en luftmassa

Sidfot