Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [ÅK 7-9] Skillnad mellan gallvaniskt element och elektrolys

[ÅK 7-9] Skillnad mellan gallvaniskt element och elektrolys

Mwaya
Medlem

Registrerad: 2015-03-30

[ÅK 7-9] Skillnad mellan gallvaniskt element och elektrolys

Hej, jag har prov imorgon och jag undrar vad skillnaden mellan ett galvaniskt element och en elektrolys. Jag vet att den ena är en spontan reaktion och den andra är inte en spontan reaktion.
Men jag tror att jag behöver en bra förklaring på vad ett galvaniskt element är för att kunna hitta skillnaderna och likheterna. Tacksam för svar!

Senast redigerat av Mwaya (2016-11-15 22:06)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [ÅK 7-9] Skillnad mellan gallvaniskt element och elektrolys

Du har alldeles rätt i att det ena är en spontan reaktion och det andra inte.

En elektrolys är när man tvingar en reaktion att gå "baklänges" genom att tillföra energi i form av elektricitet.

En galvanisk cell (vanligen kallad batteri, men egentligen skall ett batteri bestå av flera hopkopplade galvaniska celler) är en anordning som utnyttjar en spontan kemisk process för att skapa en elektrisk spänning.

När man laddar upp ett laddningsbart batteri gör man en elektrolys (pumpar in en massa el och tvingar en reaktion att gå baklänges). När man använder ett uppladdningsbart batteri låter man en spontan reaktion göra så stt det blir elektricitet.

Mwaya
Medlem

Registrerad: 2015-03-30

Tack så mycket för svar!

Susiz
Medlem

Registrerad: 2016-09-27

smile

Senast redigerat av Susiz (2016-11-15 22:47)

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [ÅK 7-9] Skillnad mellan gallvaniskt element och elektrolys

Sidfot