Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Biologi
  •  » [BI 2/B] Restiriktionsenzym och palindrom

[BI 2/B] Restiriktionsenzym och palindrom

Plasmadora
Medlem

Registrerad: 2012-04-10

[BI 2/B] Restiriktionsenzym och palindrom

Hej,

Jag har lite svårt att tolka det som står i min lärobok om restriktionsenzymer. Det står att dessa känner igen palindrom, och klipper bort oönskade DNA-sekvenser. Eftersom att det är ett försvar mot virus, betyder det att virus brukar ha palindrom-sekvenser som det DNA de infekterar värdcellen med? Rent logiskt kan man ju koppla det samman så, men jag ser det inte utskrivet klart och tydligt i någon källa om vad palindrom har för betydelse i sammanhanget mer än att det är vad restriktionsenzymerna känner igen.

Finns det någon som har mer förståelse för saken och klargöra om det är rätt eller fel?

• Forum
  •  » Biologi
  •  » [BI 2/B] Restiriktionsenzym och palindrom

Sidfot